nina

    Hej ! Jag har nästan alltid varit intresserad av konst, och dessutom vill jag hjälpa barn och ungdomar med att må bättre genom att uttrycka sig i bild. Jag bor i Örebro och hittade Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 240 hp och därför undrar jag ifall det är det lämpliga programmet för att bli bildlärare ? alltså får man välja vilka ämnen man ska undervisa i om man läser detta program ? mvh Noella

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Noella; detaljer om just det programmet är det bra att ta med studievägledare på just den institutionen - för att det är där info finns (om det inte står på utbildningens hemsida, vilket det också kan göra).
    Allmänt gäller:
    Följande lärosätena har i Sverige, enligt våra uppgifter, examinationsrätt för gymnasielärare i Bild: Göteborgs Universitet; Högskolan Dalarna; Konstfack; Linnéuniversitetet; Umeå Universitet och Malmö Universitet.
    Gymnasielärare är också behörig att undervisa i samma ämne även på högstadiet (år 7-9 i grundskolan).
    ****
    Vill du bli lärare för "tidigare åldrar" (upp till årskurs 6)? eller vill du bli Bildlärare på högstadiet och på gymnasiet?
    ****
    Det är rätt krångligt med lärarbehörigheter ... tillvalsämnena kan finnas inom utbildningar för grundskolelärare (vilka ämnen man kan välja kan också ändras över tid, t.ex behöver det inte vara samma ämnen du kan välja till om du börjar läsa på vårterminen 2020 eller på höstterminen samma år - det kan, alltså, ändras).

    BILDLÄRARE (allmänt) - info om yrket Bildlärare finns på framtid.se/yrke/bildlarare

    Om du är intresserad av att läsa på just en specifik Ort och inte kan tänka dig läsa på andra orter, är det bäst att läsa på just det lärosätets hemsida och att ta kontakt med de som jobbar på just den utbildningen - då får du den mest rätta och aktuella informationen.

    • :

      Hej

      Tack för ditt svar och ursäkta mitt sena svar, eftersom jag bor i Örebro så tänkte jag att plugga här alltså på oru. Jag är intresserad av att jobba som bildlärare upp till årskurs 6. På Örebro universitets hemsida står det inget om ämnena, https://www.oru.se/utbildning/lararutbildning/vara-utbildningar/grundlararprogrammet/

      Är det något specifikt program med bild inriktning som man måste läsa för att bli bildlärare ? eller kan man bli bildlärare genom att läsa programmet som finns i länken ovan?

      mvh/ Noella

    • Mikael :

      I grundlärarutbildningar kan Tillvalskurserna finnas, men vilka tillvalskurser som finns just i Örebro, är det bäst att fråga studievägledare på just det lärosäte (detta om det ej står på deras hemsida). Genom tillvalskurserna i bild bör du kunna få behörighet att undervisa i bl.a Bild på låg- och mellanstadiet.
      Om du tänker plugga just i Örebro, då rekommenderar jag att du bokar tid hos studievägledare som jobbar på Lärarutbildningen på Örebro Universitetet. hen borde vara bäst insatt i vad just Örebro universitet kan erbjuda inom sitt utbildningsutbud.
      Allmänt gäller: lärarutbildningarnas uppbyggnad och lärarbehörigheter är en ganska så "rörig" fråga... Grundlärarutbildningar är också "under översyn", alltså kan bli stora förändringar på ganska kort sikt. De som är bäst insatta i vilka förändringar inom lärarutbildningarna som är på gång är studievägledare på lärarhögskolorna, därför är det bäst att vända sig till dem.