Kire

    Hej, Jag undrar hur gymnasielärare blir behöriga i att undervisa fördjupningskurser som retorik, skrivande, medicin osv. Jag har uppfattat det som att behöriga svensklärare får undervisa i sånt som retorik men det är svårt att hitta information om det. Eller funkar det också med att läsa 90hp i t.ex retorik kurser och sen utöka behörigheten? Jag är intresserad av retorik och vill bli ämneslärare med inriktning till gymnasiet. Men tänkte läsa enstaka kurser i retorik också och undrar därav hur behörighet för sådana kurser fungerar. Vänliga hälsningar Kire

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    lärarbehörighet är "föränderlig"... alltså ändras reglerna ibland. Det som gäller idag behöver inte gälla om 5 år, t.ex... De som är experter på lärarbehörigheter är studievägledare på lärarhögskolorna. Lärarlegitimationer utfärdas av skolverkets avdelning för lärarlegitimationerna (frågar man där hänvisar de till studievägledare på lärarehögskolorna).
    Det finns t.ex någonting som heter "vissa ämnen" och för behörighet att undervisa i dem gäller särskilda regler, se yrke/larare-i-vissa-amnen men jag kan inte se de ämnena du nämner i din fråga i listan på vilka ämnen som(i alla fall just nu) klassas som "vissa ämnen".
    Jag vill också påtala följande: Retorik och Skrivande är kurser som inte är obligatoriska på något gymnasieprogram och de är valbara på några få gymnasieprogram; det är alltså få elever som läser de kurserna (kan under något läsår vara så att inga elever läser de kurserna, över huvudet taget). Att satsa mycket tid på att bli behörig i sådana "osäkra" kurser kan du göra om du vill men du måste vara medveten om att det kan bli så att du inte får några elever att undervisa - du kanske får jobb på en skola där de kurserna inte kommer finnas, över huvudet taget.
    Att läsa sig mer inom Retorik och Skrivande och andra "ovanliga ämnen" i den svenska skolan är givetvis mycket bra. Problemet är dock att det finns många andra ämnen, bl a programmering och AI som upptar mycket tid och är "på tapeterna" nu och eleverna har ju inte fler än 24 timmar per dygn + de måste läsa alla sina obligatoriska kurser; detta för att kunna uppnå kraven för examensbevis.
    När det är lärarbrist, får även obehöriga undervisa.
    Sammanfattning: fråga studievägledare på lärarhögskolorna om hur man blir behörig lärare i Retorik och Skrivande.
    Vad gäller "medicin" - om det är kurser på VO, så kanske är det i så fall yrkeslärare som undervisar i de kurserna. För att bli behörig yrkeslärare tar man examen från Yrkeslärarprogrammet.
    Hänvisningar/lästips:
    framtid.se/yrke/larare-i-"vissa-amnen"
    lu.se/kurs/Retorik-för-lärare

    Studie- och yrkesvägledare