Sofia

    Hej, Jag har läst ett samhällsvetenskapligt program och har examensbevis och vill nu läsa ekonomi på universitet. Jag är pågränsen att komma in på ett ekonomiprogram men det är inte säkert att jag kommer in. Jag har nu tänkt att söka till en kurs (ekonomisk historia) som ingår i ekonomiprogrammet. Om det är så att jag kommer in på programutbildningen nästa år och har läst kursen, hur blir det då? Läser jag om kursen ekonomisk historia? Undrar om det är "onödigt" att jag läser kursen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia!
    om man kommer in på ett högskoleprogram och sedan innan har godkända högskolepoäng, kan man ansöka om "Tillgodoräknande av tidigare utbildning" och får du svar om man kan hoppa över vissa delar av programmet. "Problemet" med det är att ofta är det "mitt i" programmet som man ska ha en "glapp"/ledig tid där man inte har rätt till studiemedel heller, för man bedriver då inte några studier. Så, kanske är det bättre om du försöker komma in på ngn kurs som inte ingår i programmet? Försök hitta kurser som du är intresserad av men som inte ingår i det programmet som du senare förhoppningsvis kommer in på, är mitt råd!
    Vänligen
    Julia