Elev

    Jag läser nuvarande till ämneslärare i svenska och engelska med inriktning åk 7-9. Då jag inte kom in på psykologprogrammet men ändå har en passion för ämnet, så vill jag läsa fristående kurser för att bli behörig lärare i ämnet. Då jag kommer att ha en lärarutbildning med mig så tänker jag att jag kvalificeras för att kombinera psykologi med kurser inom pedagogik och sociologi. Behöver jag läsa något mer än 90hp i psykologi är väl slutgiltiga frågan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    på Göteborgs universitets webbplats läser man bl.a följande:
                                    Utökad behörighet i lärarlegitimationen
    Du kan ha rätt till behörighet utöver vad som följer av din behörighetsgivande lärarexamen. Att komplettera en lärarlegitimation med ytterligare behörighet kallas ibland även för utökad behörighet.

    För att undervisa i ämnet psykologi på gymnasienivå krävs:

    PX1100, Psykologi: Grundkurs, 30 hp

    PX1200, Psykologi: Fortsättningskurs, 30 hp

    PX1500, Psykologi: Forskningsmetod och kandidatuppsats, 30 hp
    (Eller motsvarande kurser (totalt 90 högskolepoäng inom huvudområdet psykologi).

    Frågor om legitimation och behörighet:
    Lärarutbildningens studievägledning
    Telefon: 031 - 786 5517
    E-post: [email protected]

    Det verkar som att du har rätt och du behöver 90 hp i psykologi + lärarexamen (det är i alla fall det som står på GU´s webb just nu, april 2023). Hur det kan ändras i framtiden, vet jag inte - de som bäst vet svaren om lärarutbildningar och lärarlegitimationer är studievägledare på lärarhögskolorna. Jag funderar dock på följande: du blir efter din nuvarande(pågående) utbildning lärare i grundskolans senare år (inte gymnasielärare) och psykologi undervisas på Gymnasiet, ej på grundskolan - du kommer, alltså, ha lärarexamen för "fel skolform" (grundskola) ... Det kanske inte är något hinder, men jag råder dig ändå att kolla upp det med studievägledare på lärarhögskolan, t.ex på lärarhögskolan vid GU. Du kan också försöka få svar från flera olika lärarhögskolor och jag hoppas du får samma svar från de olika lärarhögskolorna.
    Ytterst är det, dock, upp till skolverkets avdelning för lärarlegitimationer att fatta beslut om utökning av legitimationen men när man försöker få svar från skolverket om vad man behöver ha för utbildning så hänvisar de oftast till studievägledare på lärarhögskolorna (för att få svar där).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Studie- och yrkesvägledare