Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag förstår det som så att du i framtiden vill bli Civilingenjör och för det behöver du ta examen från civilingenjösprogrammet, som är 5-årig utbildning på universitetsnivå som för särskild behörighet kräver godkända betyg i Fysik2, Kemi1 och Matematik 4. Kika gärna på framtid.se/yrke/civilingenjor

    På Teknikprogrammet på gymnasiet läser man Fysik 2 och Matematik 4 som obligatoriska kurser endast på inriktningen Teknikvetenskap. På de övriga inriktningar på TE kan ofta ( men inte alltid) möjlighet finnas att läsa fysik 2 och matte 4. Vill man garanterat få läsa fysik 2 och matte 4 måste man välja inriktning Teknikvetenskap.
    Du frågar också om valbara kurser som underlättar... och jag tänker här både på konkurrens (för att få högre meritvärde och vinna i konkurrensen om utbildningsplats på civilingenjörsprogrammet) och även på vad som är bra att kunna mer inom ... och då är det, enligt min åsikt, kurserna Engelska 7 och Matematik 5 och också kanske Matematik specialisering. Engelska är numera ett internationellt språk som är gångbart i hela världen; godkända betyg i gymnasiekurserna Engelska 5 och 6 krävs för behörighet till svenska universitet men om du läser även Engelska 7 och försöker få så högt betyg även i den kursen som möjligt, så får du (för godkänt betyg) + 1.0 meritpoäng (extrapoäng) plus de extragoda kunskaper i engelska som jag tror du kommer ha nytta av i många olika sammanhang.
    Vad gäller matten, så får du + 1.0 meritpoäng för matte 5 och ännu + 0.5 för matte specialisering när du söker civilingenjörsprogrammet. Ihop med eng7 uppnår du i så fall max meritpoäng. Om meritpoängen läs gärna på gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare