Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ta gärna del av informationen om yrket Diplomat, se framtid.se/yrke/diplomat
    Diplomater har ofta en juridisk utbildning i botten men man kan också ha en annan utbildning (helst med en samhällsvetenskaplig inriktning). För en blivande diplomat är även språkkunskaperna viktiga, så försök skaffa dig så goda språkkunskaper som möjligt i så många olika språk du kan.
    Att du kämpar för att ha bra kunskaper och höga betyg är jättebra!
    Vad gäller gymnasieval titta i första hand på följande alternativ EK/inriktning juridik, eller på SA/inriktning samhällsvetenskap alternativt på HU (båda inriktningar: kultur och språk).

    Studie- och yrkesvägledare