Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Pilot kan man i Sverige utbilda sig antingen inom försvarsmakten, FM (i "det militära") eller civilt. Vill man utbilda sig inom FM, kontaktar man FM´s Rekryteringslinje.
    De civila utbildningar till pilot finns både inom yrkeshögskola och hos privata skolor.
    Titta gärna på en yrkeshögskoleutbildning till Trafikflygare/pilot som ges inom yrkeshögskola: utbildning/trafikflyghogskolan-lunds-universitet/integrerad-trafikflygarutbildning
    Särskilda kräv inför den utbildningen är
    godkända betyg i följande gymnasiala kurser: Engelska 6, Fysik 1a, Matematik 3c samt Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3.
    Andra villkor är att man klarar häslotest Medical Class 1 samt anpassat Flygpsykologiskt Lämplighetstest.
    Privata skolor brukar ha mer eller mindre samma särskilda krav. OBS! det är ganska mycket dyrare att utbilda sig till pilot på en privat skola, jämfört med yrkeshögskola
    I den utbildning du nu läser på gymnasiet ingår inte varken sig Fysik1a eller Matematik 3c. Så, jag råder dig att prata med SYV på din gymnasieskola och fråga om du skulle kunna läsa fysik1a och matematik 3c (eller matematik 3b och matematik 4). Det är inte alls säkert att du kan läsa de kurserna inom din gymnasieutbildning. I så fall behöver du komplettera med de kurser efter gymnasiet. Att läsa Fysik1a på heltid tar 7.5 veckor. Att läsa matematik 3c på heltid tar fem veckor. Det tar, alltså sammanlagt 12.5 veckor att läsa båda de kurserna om man läser på heltid.

    Studie- och yrkesvägledare