Marlene0578

    Jag vill i framtiden jobba inom laboratoriet som forskare hos polisen i framtiden. Går sista året på det naturvetenskapliga programmet och vet inte vilken utbildning jag ska söka in på sedan. Har försökt googla själv men förstår inte var och vad jag ska söka. Hade även underlättat om jag visste hur mycket i merit jag behövt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kika gärna på framtid.se/yrke/forensiker och framtid.se/yrke/it-forensiker
    Vilken högskole- eller universitetsutbildning man behöver skaffa sig beror på vilket forensiskt område man vill jobba inom. T.ex för att kunna jobba på Biologienheten, alltså inom forensiskt område med DNA-analyser och blodstänkanalyser, måste man ha universitetsutbildning i biologi och/eller kemi. En IT-forensiker behöver, däremot, ha högre utbildning inom IT/DATA (som lägst kandidatexamen inom IT-data).
    Du får också gärna titta på fler yrkespresentationer på www.framtid.se, t.ex se framtid.se/yrke/kriminaltekniker och framtid.se/yrke/grafolog
    ***
    Du frågar bl.a hur mycket i merit du skulle behövt, men det är tyvärr omöjligt att svara på: även om du skulle bestämma sig för att i första hand söka till ett specifikt universitetsprogram, t.ex kandidatprogrammet i biologi eller kemi, så ges sådana program på flera lärosäten och antagningsgränserna till program med samma innehåll på olika lärosäten (olika orter) kan skilja sig åt ganska mycket... + att ingen på förhand vet hur högt antagningsgränserna kommer att "hamna"; Antal utbildningsplatser (som även det kan förändras inför nästa antagningsomgång) ställs "mot" de sökandes meriter och behöriga sökande antas så här: hen med högst merit komma in först och sedan "i fallande ordning" så länge studieplatserna räcker (sedan ser man "i bakspegel" hur resultatet blev). Du kan givetvis kika på tidigare antagningsstatistik som kan ge viss "fingervisning" men hur det blir i framtiden är det egentligen ingen som vet.
    Tips! gör även högskoleprovet - då kommer du prövas även i HP-urvalet. OBS! högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet.
    Men om du t.ex väljer satsa på att bli Kriminaltekniker, då kan jag rekommendera att du utbildar dig till Polis. Detta för att utbildning till kriminaltekniker ges för anställda hos polisen och för att bli anställd hos polisen så är det bästa - att skaffa sig polisutbildningen (hos polishögskolan).

    Studie- och yrkesvägledare