Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det vi vet om yrket Hem- och konsumentkunskapslärare inkl.vilken utbildning som krävs för att bli behörig lärare, berättar vi om i presentationen på framtid.se/yrke/hem-och-konsumentkunskapslarare
    Utbildning till lärare med inriktning mot hem- och konsumentkunskap finns, i Sverige, inom högskola/universitet, på lärarprogrammet. Ämnet "hem-och konsumentkunskap" kombineras vanligtvis med något annat ämne tex med samhällskunskap, svenska eller matematik. Utbildningen är vanligtvis 4,5 år lång, om man läser på heltid.
    Mitt bästa förslag till dig blir att du vänder dig till studievägledare på lärarhögskolorna. Det är de som är experter på lärarutbildningar och lärarbehörigheter. Att du redan har lärarexamen är jättebra och du borde ha en fördel av det, när du utbildar dig till lärare i hem- och konsumentkunskap men jag kan inte, på förhand, lova att utbildning blir mycket kortare än om du ej hade lärarexamen sedan innan. Jag tänker här på att lärare i fritidshem sätter inte några betyg, så du i din lärarutbildning ej behövde lära dig om betygssättningen, så att bara läsa kurser i just ämnet Hem- och konsumentkunskap, tror jag, ej kommer att räcka för att kunna utöka din lärarlegitimation.
    Jag har hittat Hem- och konsumentkunskap, grundkurs för lärare i grundskolan - på Uppsala universitet, 30 hp.

    Uppsala Universitet har (eller i alla fall tidigare har haft) antagning till Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) i Hem- och konsumentkunskap som ensamt undervisningsämne.
    Som regel, gäller följande:
    För att vara behörig till KPU, för att sedan kunna bli hem- och konsumentkunskapslärare, krävs 90 högskolepoäng i ämnet Hem- och konsumentkunskap, inklusive ett självständigt arbete på 15 hp. Studierna ska innehålla näringslära, livsmedelskunskap, praktisk matlagning, konsumentkunskap med privatekonomi samt tvätt och rengöring i hemmet. Se mer på länken nedan eller kontakta studievägledare på lärarhögskolan vid Uppsala Universitet:
    www.uu.se/lararstudent
    Se också umu.se/utbildning/kurser/hem--och-konsumentkunskap-a - 30hp.kurs på halvtid distans; du kan söka till start HT24 och läsa den kursen under läsåret 2024-25; du kan dock behöva sedan läsa ännu fler (möjligtvis ännu 60 hp till fortsättningskurser). Du kan efter det behöva söka till KPU (men samråd gärna med studievägledare på lärarhögskolorna). I vilket fall skadar det inte att göra ansökan till en distanskurs på halvtid (du kan jobba samtidigt som du studerar, är min tanke här...). Annars så finns det (eller i alla fall tidigare har funnits) distanskurser i det aktuella ämnet som går på heltid, t.ex hkr.se/kurs/HOK10F på högskolan i Kristianstad.
    Du skriver i din fråga att du vill kunna undervisa i årskurserna 1-9 på grundskolan; Göteborgs universitet "gör skillnad" i kurserna i ämnet Hem- och konsumentkunskap för lärare i åk1-6 respektive för lärare i åk7-9, se gu.se/studera/hitta-utbildning/hem-och-konsumentkunskap-1-for-larare-1-6 och gu.se/studera/hitta-utbildning/hem-och-konsumentkunskap-3-for-larare-7-9 --- du får gärna kontakta studievägledare på lärarhögskolan vid GU för mer information och studieplanering.

    Du får sedan jättegärna höra av dig och berätta för oss vad du fick som svar från lärarhögskolorna; vi vill också lära oss mer om bland annat olika "läraryrken" och lärarbehörigheter!

    Studie- och yrkesvägledare