Fiona_Eriksson

    Hej! Jag går i samhällsvetenskapsprogrammet och insåg sent att jag går fel väg. Jag vill bli tandläkare och man behöver såklart behörighet i andra ämnen som jag inte har som t.ex kemi, fysik, matte 4 osv. Jag hörde att man kan kan gå natur basår i Göteborgs Universitet efter studenten men hur är det. Behöver man ha någon bestämd merit för att komma in på natur basåret? I Göteborg universitet behöver man ha matte 3 som behörighet men den har jag inte. Vad ska jag göra ifall jag verkligen har som dröm att bli tandläkare och gå i Göteborgs universitet. Hur funkar det egentligen med behörigheten liksom på vilket sätt kommer de räknas in i min gamla merit från gymnasium. För att jag kommer att gå ut med 15 merit poäng det är ganska lågt så hur höjs mina merit för att bli tandläkare? Jag har även tänkt på att man kan göra högskoleprovet men det blir kanske för mycket?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Att vilja byta inriktning och följa sin dröm t.ex om att bli tandläkare är ett viktigt beslut och du måste vara mycket motiverad och beredd på att det kan ta tid innan du ens blir behörig till tandläkarprogrammet.
    Här är några steg du kan ta för att förbereda dig för att söka till tandläkarprogrammet på Göteborgs universitet:

    ang.Naturvetenskapligt basår på Göteborgs universitet: Göteborgs universitet brukar kräva - för särskild behörighet till nat.vet.basår - godkänt betyg i matte 3b eller 3c; obehöriga kan ej antas. Du behöver alltså skaffa dig godkänt betyg i matte 3b eller 3c. Varje kurs i matte på gymnasial nivå kan, på komvux, läsas på fem veckor. Du söker läsa på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Skaffa behörighet: Om du saknar behörighet i vissa ämnen kan du överväga att läsa in dem på Komvux eller genom att gå kurser på folkhögskola eller köpa utbildning hos t.ex Hermods distans och betyg genom prövningar.

    Högskoleprovet: Att göra högskoleprovet kan vara ett alternativ för att förbättra dina chanser att bli antagen om du har låga gymnasiebetyg. Det kan vara en intensiv förberedelseprocess, men det ger dig en möjlighet att visa din akademiska förmåga oavsett tidigare studieresultat. Gör högskoleprovet så många ggr du kan! Bästa resultat kommer att gälla!
    Sikta i första hand på att bli behörig, för att obehöriga kan ej antas, oavsett hur höga betyg eller hur högt resultat på högskoleprovet du får.

    Det är viktigt att vara realistisk och planera noggrant för att nå dina mål.
    Lycka till med dina framtida studier och din karriär!

    Studie- och yrkesvägledare