kungen03

    Tjena, jag undrar hur man blir en Civilpolis, eller som det kallas i folkmun "Civilare"? Är det genom polisutbildningen eller är det högskolan som gäller? Är te.x en "Civil Utredare" anställd av polismyndigheten en "Civilare"? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    "civilare" hos Polisen är, enligt min upp uppfattning, ett samlingsnamn för alla anställda på polismyndigheten, som saknar polisutbildningen, alltså examen från polishögskolan. Det kan finnas många olika yrkesroller som jobbar hos polisen utan att ha polisutbildning från polishögskolan. T.ex finns just nu en annons om en ledig plats som Teknikspecialist vid It-säkerhetssektionen och de kvalifikationer som arbetsgivare önskar och som anges i annonsen är bland annat: "Du har en relevant högskoleutbildning inom IT, eller motsvarande förvärvad kunskap och erfarenhet inom IT." Det är dock inte så jättemånga tjänster som utlyses inom polisen där man ej behöver ha polisutbildning. Det kan dröja länge innan någon tjänst utlyses som kan sökas av de som inte är utbildade poliser.
    Ett exempel på vem som kan jobba hos polisen utan att ha polisutbildning från polishögskolan är Civilutredare. Det kan också finnas en del Administratörer anställda hos polisen som inte är utbildade poliser.
    Vill man jobba hos polisen är det i första hand utbildning vid polishögskolan som rekommenderas. Men det kan inte uteslutas att bli anställd som "civilare" med diverse olika utbildningar i grunden: i första hand skulle jag i så fall rekommendera studier på universitetsnivå i juridik, kriminologi, samhällskunskap och kurser där man lär sig om utredningsteknik. Det är fördelaktigt att ha både polisutbildning + universitetsutbildning inom ett eller flera av följande områden: juridik, kriminologi, utredningsteknik, samhällskunskap.
    Det finns, alltså, inte, enligt vad jag vet, någon utbildning till "civilare" inom polisen, utan det är så att många olika utbildningar som kan ge möjlighet att bli anställd även om man saknar utbildning från polishögskolan. Exakt vilka utbildningar det kan handla om är dock rätt svårt att sia om; därför att det beror på vilka anställningsbehov som finns hos polismyndigheten just nu. Många ggr kan "andra meriter" ge jobb än just formell utbildning. T.ex kan man bli anställd som Civilutredare utan någon högskoleutbildning (dock är det ett undantag i så fall); hur kan man få jobb som  Civilutredare utan högskoleutbildning? Jo, t.ex om man har jobbat med utredningar under några år, t.ex hos ett försäkringsbolag eller hos försäkringskassan och också behärskar något eller några språk som polisen anser är en stor tillgång i polisiärt arbete.
    Alltså, kan man i princip med vilken utbildning som helst få jobb hos polisen, men chansen är, enligt min bedömning, rätt liten i fall man saknar utbildning från polishögskolan.

    Studie- och yrkesvägledare
    • kungen03 : Ok, tack!
    • Milla : Bra om mitt svar blir till hjälp för dig!