Felix
    Hej! Jag undrar vilken inriktning man ska ta på gymnasiet ifall man vill bli kranförare och ifall man kan både köra mobilkran och stationär lyftkran med den utbildningen eller ifall man måste välja en av alternativen. Jag undrar även ifall man får körkortet efter gymnasium eller om man måste börja på yrkeshögskola.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felix!

    Den vanligaste utbildningsvägen för att i Sverige bli kranförare >> ligger via företagsförlagd utbildning (den så kallade traditionell lärlingsutbildning), som man får när man redan är anställd.
    Det tar ungefär 2,5 år att bli färdigutbildad kranförare och under tiden läser man en teoretisk distansutbildning.
    Det kan också finnas möjlighet för Vuxna att läsa en praktisk och teoretisk grundutbildning hos en av BYN eller TYA godkänd utbildningsanordnare; och därefter följer en lärlingsutbildning i ett företag.

    Vuxenutbildning (Komvux) kan ibland också erbjuda utbildning till kranförare. För mer information om det alternativet bör man kontakta komvux i den kommunen där man är folkbokförd. För att kunna bli antagen till komvux måste man antingen redan ha läst i 3 år på gymnasiet eller kan man göra det från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år.

    På gymnasiet
    Bra förberedande utbildning inför utbildning till kranförare erbjuds på flera av gymnasieskolans utbildningar, exempelvis på Fordons- och transprortprogrammet och på Bygg- och anläggningsprogrammets inriktningar: Mark- och anläggning eller Anläggningsfordon. Jag kan tänka mig att även utbildning på BA/inriktning Husbyggnad kan också vara en passande utbildning - om man i framtiden vill satsa på att bli en kranvörare.

    Vänligen
    ANNA