Waseemassaf11

    Hej! Jag vill bli en forskare och uppfinna mediciner och upptäcka sjukdomar. Som jag läst, det är Biomedicinska programmet som gäller på universitetet, och sen man läser till master. Men grejen är att det krävs höga meritvärde till detta program vilket är ett hinder för mig att komma in där. Jag har också läst att om jag läser kemiprogrammet och sedan läser en master så är det samma sak och jag kan jobba som det jag vill.. Jag vet inte, kan ni snälla vägleda mig till den mer lämpliga vägen till min drömjobb? Jag vet att det är en svår väg, och osäker.. men jag vill nå min dröm.. Istället för att läsa biomedicin.. vad är det bäst att läsa istället innan master?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du har lägre meritvärde än vad som kan ge dig plats på önskad universitetsutbildning, gör högskoleprovet, är mitt råd.
    Vad gäller vägen till drömjobbet där du vill upptäcka nya sjukdomar, så är den bästa/lämpligast utbildning, i min uppfattning, --- läkarprogrammet.
    Du behöver, för att få rätt svar på dina frågor, samråda med de som jobbar på institutionerna på de svenska lärosätena där relevanta utbildningar ges
     Du behöver, alltså, vända dig till experter inom just det specifika område - kontakta institutionerna där "relevanta utbildningar" ges (där utbildningar i kemi, biologi och medicin ges på de svenska universiteten).

    Studie- och yrkesvägledare