Martina

    Bedömning mot svensk högskoleutbildning är att min utbildning motsvarar juristexamen. Jag behöver information om studievägar och möjligheten att tillgodoräkna mig tidigare studier. Jag läste om att man räknar ut meritpoänger av examen och undrar om vad det innebär i mitt fall? Undrar också om det kan förkorta min svensk utbildning på något sätt om jag vill studera? Hur ska man tänka kring det?

    Mvh

    Martina

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Martina!
    Notarie är inget, i traditionell bemärkelse, yrke. Notarie - är en betald del av en tjänstemannautbildning som man kan antas till efter att ha avlagt en fullständig juristexamen.
    Med juristexamen kan man ansöka om att bli anställd som notarie, oftast i en tingsrätt eller förvaltningsrätt. Som notarie får man arbeta med lite enklare arbetsuppgifter i domstolen under två år.
    Om hur du kan ansöka om en "notarie-tjänst", var god läs på notarie.se/Ansökan

    ***
    Du frågar också om din utbildning kan bli kortare om du vill studera. Och svar här är att det beror på. Om du kommer in på något svenskt högskoleprogram, kan du ansöka om "Tillgodoräknande av tidigare studier" och får då svar om din utbildning kan bli kortare pga du redan har en annan utbildning. Att få ngt förhandsbesked (alltså få sva om det innan du kommit in på något högskoleprogram) brukar ej vara möjligt.

    Lästips:
    framtid.se/yrken - beskrivningar av över 2.ooo yrken.
    P.S: FRåGA SYV har ingen egen expert i t.ex Juridiska yrken, utan kan endast ge allmän information om vilka yrken som finns och de vanligaste vägarna till yrken.