Hej Hy,

    Neurologer är specialistläkare, dvs i grunden läkare, som har specialiserat sig i studien, diagnos och behandling av skador och sjukdomar i nervsystemet.

    ang. Neurobiolog
    Det finns olika vägar att gå för att bli neurobiolog. En väg är genom att utbilda sig till läkare först och specialisera sig på forskning av hjärnans funktion efter läkarutbildningen.
    En annan väg ligger via kandidatprogrammet i biologi (3 årsstudier på heltid) med påbyggnadsutbildning - masterprogrammet (2 årsstudier på heltid) som riktar sig mot neurobiologi. Vidare kan man söka doktorandtjänster med mål att skriva doktorsavhandling inom neurobiologi.
    Man kan också börja med att studera till BMA>> (Biomedicinsk analytiker) och söka påbyggnadsutbildningar efter BMA-programmet.

    ***
    Kika också på yrket Neurologoped >>.

    Via BMA, Biomedicinsk analytikerprogrammet, kan man utbilda sig till Neurobiolog, men inte till neurolog. Neurolog kan man endast bli via läkarprogrammet.

    • : Menar du att man kan endast bli Neurolog genom läkarutbildningen och Neurobiolog kan man bli på dessa sätt som du har nämnt?
    • : Vad menar du med påbyggnadsutbildningar efter BMA-programmet och hur lång är den?
    • Milla : Ja, eftersom Neurolog är SPECIALISTLÄKARE, då måste man ha Läkarexamen i grunden och den kan man i Sverige endast få genom Läkarprogrammet.
    • Milla : Ang. påbyggnadsutbildningar efter BMA-programmet: utbildningsutbud är inte konstant. Nya utbildningar kan starta och de som finns idag kan förändras /t.ex bli längre/ eller så kan de läggas ner. Det tar några år att få BMA-examen. På den tiden kan utbildningsutbud av påbyggnadsutbildningar bli annorlunda, jämfört med vad som erbjuds nu. Det är därför inte möjligt att i detalj planera vad för påbyggnadsutbildningar du ska kunna söka till efter BMA-programmet. Även om vi får fram alla de påbyggnadsutbildningar som idag finns efter BMA-programmet, kommer det inte hjälpa dig, om ingen av dem finns om några år när det blir dags för dig att söka. :(
    Läs alla kommentarer