Mathilda

    Hej! Vi håller just nu på med ett arbete i skolan där vi ska skriva om vårt dröm yrke. Mitt dröm yrke genom hel mitt liv har alltid varit obducent, så såklart valde jag att skriva om obducent yrket. Men jag har då några problem som jag behöver hjälp med. Jag har googlat och googlat men hittar inga svar på vissa frågor. 1. Finns det någon känd obducent som man kan maila? 2. Var och vilka arbetsgivare finns det?

    • Anna : börje med att kika på https://www.framtid.se/yrke/obducent
    • Ludmila :

      En väg att gå "tillväga" är att höra av sig till större sjukhus t.ex till Obduktion eller Rättsmedicin i Göteborg. Patologen på Sahlgrenska Universitetssjukhuset kan säkert också hjälpa till.

    • Vägledare :

      Här kommer länk till specialitetsföreningen för patologer inom Sveriges läkarförbund svfp.se

    • Valentina : Min uppfattning är att obducenter främst anställs av sjukhus. En obducent som specialiserat sig till patolog jobbar vid patologklinik och en obducent som vill bli rättsläkare specialiserat sig vid Rättsmedicinalverket. Mitt tips är att mejla de större sjukhusen för att se om det går att få kontakt med någon erfaren obducent på så sätt.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej!
    Alla läkare har laglig rätt att utföra (kliniska) obduktioner men i Sverige idag finns det endast två typer av läkare som utför obduktioner: patologer och rättsmedicinare.

    Patologer utför kliniska obduktioner dvs undersökningar som görs för att fastställa dödsorsaken och/eller faktorer som bidragit till döden och/eller förekomst av sjukdom när det rör sig om naturliga dödsfall. Patologer är anställda vid avdelningar för klinisk patologi dvs av landstinget (numera regionerna) och obduktioner är en ganska liten del, cirka 5% av arbetstiden, större delen ägnas åt diagnostik av vävnadsprover från levande patienter.

    Rättsmedicinare arbetar för den statliga myndigheten Rättsmedicinalverket och utför obduktioner för att fastställa dödsorsaken när det rör sig om onaturliga dödsfall dvs mord, självmord, oavsiktliga överdoser, trafikolyckor, drunkningsolyckor etc. De ägnar en betydligt större del av arbetstiden (cirka 50% tror jag) åt obduktionsverksamheten men lika mycket tid åt att undersöka skador på levande offer, undersöka gärningsmän, skriva rättsintyg med mera.

    Både patolog och rättsmedicinare är egna specialiteter så efter avslutad läkarutbildning och legitimation så arbetar man i fem år som ST-läkare (enligt en särskild målbeskrivning) och sedan kan man bli specialist.

    Vill man veta mer om obduktionsverksamheten så rekommenderar jag att man tar kontakt med närmaste avdelning för patologi (det finns en lista på

    http://www.svfp.se/avdelningar_for_klinisk_patologi_i_sverige) och ber att få komma och prata med obduktionsteknikerna, som är de som tar hand om bårhuset och som assisterar vid alla obduktioner. Obduktionsteknikerna kan vara undersköterskor, vaktmästare eller ha gått en särskild obduktionsteknikerutbildning men det är i princip ett lärlingsyrke där varje avdelning lär upp sina egna tekniker.

    • Ludmila : Mer information finns säkert att hitta kring läkarutbildningen (obducent) eller vid enheter där utbildning till obduktionstekniker pågår.