Hampus

    Hejsan jag undrar hur ska man gå till väga för att kunna bli skatterevisor eller jobba med skatt som revisor inom skatteverket. Har tänkt att gå civilekonom med inrik: revisor och bank. Men efter det hur går jag tillväga och får jag lov att jobba som skatterevisor direkt efter jag gått klart utbildningen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hampus!

    För att bli auktoriserad revisor krävs att man genomfört en teoretisk och praktisk utbildning om totalt sex år samt därefter avlagt ett prov. Den teoretiska utbildningen görs på universitet eller högskola och ska pågå under minst tre år. Den praktiska utbildningen sker under handledning av en auktoriserad eller godkänd revisor och även den ska pågå under minst tre år. För mer info om vilka krav som ställs för att kunna få auktorisation, var god läs på Revisorsinspektionens hemsida samt på hemsidan för Branschorganisation för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare - www.far.se

    Om att jobba på Skatteverket - var god se skatteverket.se/jobbahososs.
    I annonser om lediga jobb på Skatteverket kan du se vilken utbildning som krävs eller önskas att man har.

    Frågor och svar taggade med 'mail' (1 st.)

    • Henrik

      Maillista till SYV?

      Hej! Jag jobbar med utbildningsfrågor inom Svenskt Näringsliv, och undrar ifall det finns någon maillista till landets SYV på gymnasiet och högstadiet, vilken man skulle kunna få del av. Jag har några frågor som jag skulle vilja ha svar på. Med vänlig hälsning, Henrik

      Kristoffer: : Hej Henrik och tack för att du använder FrågaSYV.seVi har tyvärr inga kompletta mailuppgifter till SYV på landets högstadie- och gymnasieskolor.När det gäller våra egna SYV-medlemmar så... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga