Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sa!
    Frågor om lärarutbildningar, bland annat om möjliga utbildningsvägar till yrket Textilslöjdslärare, besvaras bäst av studievägledare på lärarhögskolorna. Lärarutbildningar förändras med jämna mellanrum. Om du först ska läsa i fyra år för att bli grundskolelärare och vill först efter det utöka din lärarlegitimation så kanske det finns andra möjligheter då, jämfört med vad som finns idag. Ibland skapas också olika nationella och lokala projekt för att hjälpa folk som vill få lärarlegitimation, t.ex kan man få jobb som obehörig lärare och om några år komma in i VAL-projektet (vidareutbildning av lärare).
    Vilka lärarhögskolorna bör du vända dig till med frågor om utbildning till Textilslöjdslärare? Jo, enl.våra uppgifter: de lärosätena som erbjuder ämnet Slöjd inom ämneslärarutbildningen för åk 7-9 är:

    Umeå universitet

    Linköpings universitet

    Göteborgs universitet

    Konstfack
    Vänd dig gärna till studievägledare på de lärosäten som nämns ovan.

    • Sa : Okej, tack!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!