Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Catte,

    Naturvetenskapaprogrammet är ett högskoleförberedande program, vilket betyder att Grundläggande behörighet är "inbakad" i programmet. Angående särskild behörighet, så beror det på ... och för att göra det hela ännu mer komplicerat, måste man veta att behörighetskraven till olika utbildningar kan ändras - ofta "lägger man på" ännu en kurs som inte kräves förut men ibland händer det omvända: att man tar bort någon /eller några kurser/ som förut krävdes men gör det inte lägre (exempel - utbildning till Optiker på Karolinska Institutet).

    Efter Naturvetenskapsprogrammet, inriktning "naturvetenskap & samhälle", blir man behörig till att vidareutbilda sig till - Arbetsterapeut, Audionom, Dietist, Djursjukvårdare, Hippolog, Landskapsingenjör, Lantmästare, Logoped, Röntgensjuksköterska, Sjuksköterska, Skogsmästare, Skogstekniker, Tandhygienist, Tandtekniker, Trädgårdsingenjör; Fysioterapeut (f d Sjukgymnast), Jurist, Agronom, Arkitekt, Landskapsarkitekt, Civilekonom, Socionom, Psykolog, Studie- och yrkesvägledare, Förskollärare, Lärare på fritidshem, Lågstadielärare, Mellanstadielärare, Grundskolelärare i Naturkunskap och Teknik, Gymnasielärare i företagsekonomi, geografi, historia, filosofi, samhällskunskap, religion, juridik & psykologi, Sjöingenjör och maskintekniker; Sjökapten och styrman.

    Med några "tillägg" - genom att välja de "rätta kurserna" inom programfördjupningen och/eller inom Individuellt val, blir man behörig till ännu fler utbildningar. Glöm inte att kika på www.yhguiden.se - Yrkeshögskola erbjuder ett stort antal intressanta utbildningar också.

    Jag hoppas mitt svar hjälper dig i ditt gymnasieval!

    Lycka till!

    L.

    Liselotte