Hej!! Jag har en ungdom som är i kvalet inför valet till gymnasiet. Denna ungdom vill efter gymnasiet vara behörig till högskolan i Schweiz. Närmare bestämt ETH. https://ethz.ch/de.html Ungdomen undrar ifall IB underlättar att komma in, följer den högskolan samma kursplan som IB? Ungdomens intresse ligger i programmering, Data science. Ungdomen har över 290 i meritvärde. Tacksam för all hjälp och input som kan hjälpa oss i detta!
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
Hur får jag behörighet till Högskolan i Schweiz- ETH? ÄR IB ett alt?
1 Svar
Hej och tack för din fråga om förberedande studier inför utländsk högre utbildning!
Jag vill börja svara med att påminna om att utbildningsutbud förändras över tid. Och vad gäller programmering så sker förändringar mycket snabbt i den branschen, så vilka utbildningar som kommer erbjudas om 3 år är det idag ingen som riktigt vet.
Att sikta på en viss skola med viss utbildning är både bra och "dåligt". Bra för att man har ett konkret mål men dåligt för att man kanske ändrar sig på vägen, eller så ändrar utbildningsutbudet sig och den utbildning man siktar på idag kanske då inte finns, när det blir dags att söka.
IB-diploma vs Teknikprogrammet?
Det finns för- och nackdelar i att läsa IB eller TE om man är intresserad av programmering och siktar på högre studier utomlands, efter gymnasiet. Att undervisning på IB sker på engelska är en fördel. Att TE/iinriktning info-mediateknik är inriktat just på webbutveckling-programering är en stor fördel med det alternativet. På IB får man mycket bred utbildning som inte specialiserar sig på just programmering; den är också rätt krävande och "tidsslukande", det blir inte mycket tid över för att på fritiden ägna sig åt programmering på egen hand. Och det finns fortfarande endast 24 timmar/dygnet, så att både satsa på bredden och på spetsen kan bli svårt. Men om eleven är särbegåvad så kanske hen kan satsa både på bredden och på spetsen. Viktigt att tänka på att inte "kör på max" hela tiden, för att inte riskera sin hälsa pga överansträngning.
Om man läser utbildning på engelska men i icke-eng.talande land, då är det en stor fördel att kunna det språket (de språken) som talas i det landet.
Råder, alltså, ungdomen i fråga, läsa de språken som talas i utbildningslandet:
Schweiz har fyra officiella språk: tyska, franska, italienska och rätoromanska, som tillika är de fyra nationella språken i Schweiz.
Eftersom det finns både för- och nackdelar på båda de alternativen som du frågar om, så vill jag råda besöka de skolorna som erbjuder båda alternativen inom pendlingsavstånd för eleven och se på plats (även om det är ett digitalt öppet hus) och ställa frågor till skolans personal, utifrån de individuella önskemålen som just den ungdomen har.
Några skolor som erbjuder de aktuella programmen:
IB på Katedralskolan i Lund (men den skolan erbjuder inte Teknik, så det finns nog inte så många programmeringskurser som skolan kan erbjuda); av de 4 gymnasieskolor som i Skåne erbjuder IB erbjuder ingen av de skolorna även TE.
Skolorna som både erbjuder TE/info-media och IB: här tänker jag att om man går IB så kanske man kan ta några valbara kurser i programmering (eftersom de kurserna kommer gå på skolan, för TE-elever...): kika ex. på NTI-gymnasiet-skovde och Ehrensvardska-gymnasiet
Det kan finnas en stor fördel i att ha kort pendlingsavstånd till skolan, hemifrån. Den tiden man lägger på att pendla i 3 år (gymnasietiden) kan uppgå till tusentals-timmar, som kan läggas på någonting annat (mer produktivt). Utifrån den info du ger i frågan, så skulle jag i första hand tänka på att välja TE/info-media-inriktning på en skola som ligger närmast hemifrån och läsa både på skolan och på alla andra sätt så mycket engelska som möjligt, så mycket programmering som möjligt + minst ett av de språken som talas i Schweitz (franska, italienska eller tyska). Läsa språk och även annat kan man även utanför gymnasieskolan - både på egen hand, med hjälp av privat lärare, genom resor (tänker här i första hand på språkstudier) och på studieförbund eller genom någon förening.
Frågor och svar taggade med 'F i 250 poäng' (4 st.)
-
Godkänt i samhällskunskap?
Hej! Behöver man få godkänt i samhällskunskap 2 på samhällsvetenskapliga programmet för att få examen?
Hejsan,om kraven för gymnasieexamen kan du läsa på gymnasieguiden.se/examen; du kan ta in upp till max 250 poäng betygsatta med betyget F, men inte i vilka kurser som helst... men kursen Samhällskunskap 2... Läs hela svaret -
F i de gymnasiegemensamma ämnen?
Hej igen, Om man får F i ... - Historia 1a1 (50p), - Idrott och hälsa 1 (100p), - Naturkunskap 1a1 (50p), - Religionskunskap 1 (50p) - Samhällskunskap 1a1 (50p) (Totalt 300p) MEN har/får minst E i alla de andra gymnasiegemensamma ämnen, programgemensamma ämnen...
Hej Veronica,för att uppnå kraven för examensbevis finns det rätt många olika villkor som alla måste vara uppfyllda. T.ex måste gymnasiearbete finnas med rätt tema och... Läs hela svaret -
F i de gymnasiegemensamma ämnen?
Hej igen, Om man får F i ... - Historia 1a1 (50p), - Idrott och hälsa 1 (100p), - Naturkunskap 1a1 (50p), - Religionskunskap 1 (50p) - Samhällskunskap 1a1 (50p) (Totalt 300p) MEN har/får minst E i alla de andra gymnasiegemensamma ämnen, programgemensamma ämnen...
Hej,om det är examensbevis från Gymnasiet då är det max 250 poäng F man kan ha och fortfarande uppfylla kraven för exam.bevis.Om det är examensbevis från Komvux, då är det... Läs hela svaret -
F eller ta bort en kurs?
Hej! Jag vet att man måste ha godkända betyg 2250 minst e. Men är det skillnad om man får f i 250 poäng eller tar bort 250 poäng? Vad är skillnaden? Sen undrar jag oxkå om IB, hur fungerar det om man vill kompletera med ”vanliga” kurser?
Hej Anna, jag är inte "hundra på" att jag förstår din nuvarande situation; det är rätt komplicerat och finna många regler som gäller för personer med Olika typer av gymnasiala... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga