Jeremy
    Hej, jag har precis börjat mitt andra år på SamBet men känner inte att jag vill fortsätta där. Tycker det är alldeles för sent att börja på en ny linje eftersom jag då behöver gå med folk som är 2 år yngre än mig. Jag skulle jättegärna vilja få kompetensen ett Naturbruksgymnasium skulle ge mig men utan att behöva gå där. Hur går jag tillväga? Eller går det överhuvudtaget? Min dröm är att jobba med djur i framtiden, bryr mig inte ens egentligen hur eller vad jag gör. Helst vill jag jobba med så många djur som möjligt, exempelvis med att ta hand om dem eller möjligtvis rehabilitering.

    Jag har försökt läsa mig till hur jag ska göra lite här och var och det alla säger är att det är rekommenderat att gå NB-gymnasium. Men om jag inte vill det då? Hur gör jag då? Behöver jag göra massa extra är det helt okej med mig. Jag behöver bara vet om det ens går, och då naturligtvis hur. Tack på förhand.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jeremy!
    titta gärna på yrken djursjukskötare, veterinär och djurfysioterapeut. De yrken kräver högskole-universitetsutbildningar. Om du på din nuvarande gymnasieutbildning inte blir behörig, kan du komplettera efter gymnasiet - t.ex på komvux.
    Att på komvux komma in på en Gymnasial utbildning som mer eller mindre motsvarar det som NB-programmet på gymnasiet innehåller blir för dig mycket svårt (kanske t o m helt omöjligt). Komvux har begränsade resurser och måste prioritera. De som redan har "gymnasiekompetens" prioriteras mycket lågt vad gäller anta till yrkesutbildningar på gymnasial nivå. Det har tidigare hänt att folk sökte många, t.ex 10 gånger under fem års tid till yrkesutbildning på komvux men aldrig kom in - på grund av de som inte har ngn gymnasial utbildning med sig, kommer före i kön varje gång. Det är därför vi rekommenderar byta till rätt gymnasieprogram även om det innebär för dig att gå i en klass där de flesta är yngre än du är.
    Vår erfarenhet är att det i varje gymnasieklass finns flera elever som är äldre, t o m 3 år äldre än majoritet i klassen.

    Liselotte