Gnaget1891

    Hej hur får man en sådan bred lärarutbildning som möjligt, så snabbt som möjligt. Med mina betyg just nu så borde jag ta gymnasieexamen men vet inte riktigt vilken behörighet jag har eftersom jag har F i Matematik 3c och Fysik 1a, går linjen "Natur-sam" Ni svarade tidigare att KPU är en osäker väg, men om jag vill bli lärare i flera ämnen så kommer det väl att ta typ 10-15 år, eller är det bara jag som har misstolkat utbildningslängden? Jag skulle vilja var behörig i Spanska, Geografi och NO på högstadienivå.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svar på frågan om examensbevis för dig: om du endast får F i matte 3c och fysik1a, kurserna som sammanlagt går ut på 250 poäng, och du får godkända betyg i alla andra kurser, då uppfyller du kraven för examensbevis från gymnasiet; hänvisning: gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    Vad gäller att bli lärare, så den enklaste och säkraste vägen - att komma in på ett program; utifrån den informationen som finns i din fråga så är det ett Ämneslärarprogram 7-9 (eftersom du vill bli lärare på "högstadiet"). Vilka ämneskombinationer som finns på olika lärarhögskolorna runt om i Sverige kan ändras från en termin till nästa.
    De utbildningar som blir sökbara till hösten 2024 öppnas för anmälan den 15 mars 2024 och det är till den dagen som utbildningsutbud kommer att fastställas. De sökbara utbildningar kommer att kunna hittas på www.antagning.se där man också gör anmälan/ansökan. OBS! du måste göra anmälan senast 15 april 2024 trots att du ännu inte blir färdig med dina gymnasiala kurser och ännu inte fått ut ditt examensbevis; du behöver sedan komplettera din ansökan med betygen (examensbeviset) innan mitten av juni. De aktuella datumen ser du på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum/#h-stterminen-2024
    Vad gäller längden på lärarutbildningar, så är den kortaste 3 årig men de utbildningar är inte så många; de flesta lärarprogrammen är längre (upp till 5.5 läsår). Exempel på en sådan "kort" (3-årig) utbildning är ett program med namnet "Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem". Den leder till yrket Lärare i fritidshem. Om det yrket se framtid.se/yrke/larare-i-fritidshem
    Vad jag förstår av din fråga vill du bli Ämneslärare med behörighet att undervisa i tre ämnen på "högstadiet" och det är inte alls ovanligt att man, som "grundskolelärare", blir behörig i tre ämnen.
    Tips! bestäm dig på vilka orter du vill/kan läsa till Ämneslärare och se sedan information på lärarhögskolornas webbplatser på de lärarhögskolorna där du vill läsa; du kan också kontakta studie vägledare på de lärarhögskolorna. Om inte just den ämneskombinationen, som passar dig, erbjuds på någon av de lärarhögskolorna där du vill läsa, fråga studievägledare på lärarhögskolorna var just den ämneskombinationen erbjuds och du måste i så fall vara beredd att flytta om du kommer in på utbildningen på annan ort.
    Ett annat alternativ är att söka till en utbildning som passar "någorlunda" in på dina önskemål - t.ex två av dina favoritämnen finns med men inte den tredje. Tänk på att det kan gå att utöka lärarlegitimationen i efterhand. Det går också att undervisa även i de ämnen i vilka man inte är behörig lärare (detta på grund av lärarbrist).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Gnaget1891 : Skulle helst vilja ha en behörighet som gör att jag kan undervisa ”SO” och ”NO” samt Spanska. Finns det någon särskild utbildning för NO eller SO eller räcker det med ett ”SO-ämne” och ett ”NO-ämne”?
    • Milla : Frågor kring lärarutbildningar besvaras bäst av studievägledare som jobbar på lärarhögskolorna så du får gärna kontakta dem, så får du svar från experter! Men vi kan ta ett exempel - bli lärare i Matematik (som också kan ses som ett NO-ämne) kan man om man har godkänt betyg i gymnasial kurs matematik 4 (för att det krävs för särskild behörighet inför utbildningen Ämneslärare i matematik för grundskolans senare år och för gymnasielärare). Vad jag ser i din fråga är att du saknar godkänt betyg i matematik 3. Jag vet inte om du kan få godkända betyg i matematik 3 och sedan 4. Om du kan det - är det en situation, om inte - en annan situation. Obehöriga kan ej antas till utbildningar på svenska lärosäten (högskolor och universitet) - inte ens om det står många tomma platser. Vilka undervisningsämnen som ingår i Ämneslärarprogrammen ändras från en termin till nästa... så det får man se på lärarhögskolans egen webbplats eller så frågar man studievägledare som jobbar på lärarhögskolan (i första hand på den lärarhögskolan där man i första hand vill läsa).