Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    läs gärna på gymnasieGuiden.se/meritpoäng - maximalt antal meritpoäng som man kan få är 2.5 men vilka kurser som kommer ge just dig Meritpoängen beror delvis på svar på frågan Vilken utbildning på universitetet du kommer att söka till?
    Engelska 7 & Moderna språk 4 krävs inte (i alla fall som det är nu) till någon svensk utbildning på högskola eller universitet och därför ger godkänt betyg i eng7  och moderna språk 4 vardera + 1.0. Alltså för de två kurserna får man + 2.0 meritpoäng (av totalt 2.5 möjliga). Moderna språk 3 krävs för särskild behörighet till bara några få utbildningar och därför ger den kursen nästan alltid + 0.5 meritpoäng.
    Vilka mattekurser som ger meritpoäng beror helt på vilka
    Utbildningar du kommer söka till.

    Studie- och yrkesvägledare