Sol
    Hej!

    Jag vill ha så högt betyg som möjligt på svenska 1 för att jag vill kunna få så höga betyg som möjligt för vidare studier. Jag vill bara veta allt man behöver tänka på för att nå detta mål.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    mina råd till dig blir att du bör ha mycket god närvaro i skolan, på alla lektioner i alla ämnen (tänk på att undervisning i andra ämnen och kurser är ju på svenska, så du lär dig mer och bättre svenska även när du läser matematik, historia, samhällskunskap, naturkunskap och andra ämnen). Gör läxorna, läs både fram och tillbaka i läromedel... om hemläxan var t.ex att läsa kapitel 5 till nästa lektion, läs om (repetera) kapitel 4, läs sedan kapitel 5 och när du känner att du kan innehållet - kika även framåt, på kapitel 6. Gör, alltså ditt bästa i varje uppgift som läraren ger + även till till (lite extra, mer än uppgiften var).
    Be läraren om ett enskilt samtal (utvecklingssamtal) och säg att du vill få så goda kunskaper som möjligt och be om råd och tips på hur just du ska gå tillväga. Din lärare känner ju dig mycket bättre än jag (som inte alls känner dig, din studieförmåga, din inlärningsstil, dina förkunskaper med mera...).
    Titta också på Våra bästa tips på Studieteknik - gymnasieguiden.se/reportage/tips-om-studieteknik?qs=studietek, testa alla de tipsen som vi har skrivit ihop och försök utarbeta din personliga studieteknik som passar just dig som bäst!

    Studie- och yrkesvägledare