SYV

    Elev som går på SFI vill jobba extra och då krävs att hen har truckkort, vem hjälper till med det om inte AF kan bistå med kostnaden ?

    • Vägledare :

      Vet att man tidigare kunde få bidrag till Truck-kortet som medlem i fackföreningen Unionen; kanske gäller det fortfarande? kanske kan även andra fackföreningar ge bidrag till att ta truck-kortet? Är hen som vill ta truck-kort medlem i någon fackförening?
      Du kan ringa till medlemsservice på Unionen, telefon 0771-27 28 10. Rent generellt är det detta som gäller (se länken) https://www.unionen.se/medlemskapet/medlemsformaner/studiestod

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Stig,
    om inte AF kan bistå, då kan man fråga på Komvux (i första hand i den kommunen där personen är folkbokförd). Arbetsgivaren som vill anställa kan också köpa den kursen för den personen som hen vill anställa.
    Sedan kan det (lokalt) finnas ngt projekt... men då måste man veta var personen är folkbokförd och "goggla" eller fråga runt... det kan, nämligen, finnas diverse olika projekt (de uppstår, pågår ett tag och läggs sedan ofta ner...) där olika möjligheter kan finnas (just där och just då).
    Vänligen
    ANNA

    • SYV : Tack Anna för svaret
    • Anna : Jag har nu kikat runt och ser att det erbjuds Truck-utbildningar på 2 dagar för ca 2.000 kr. - och i så fall kanske det är inte ngn kostnad som man inte själv kan stå för (speciellt om man kan få betala i t.ex två delar - hälften på förhand; och andra halvan kanske om några veckor... det upplägger, ser jag, att vissa utbildare erbjuder).
    • SYV : Det låter ju bra, tack
    • Milla : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer