Fevzie
    Hoppas på ett snabbt svar. :-)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Fevzie,
    om du vill komma in på en Polisutbildning så måste du uppfylla en rad krav, som du hittar på länken
    http://polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/

    Det är en ganska lång lista med krav som sökande till Polisutbildningen måste uppfylla. Det du kan göra under gymnasiet är att förbereda dig till att ta B-körkort /börja övningsköra och läsa körkortsteori/; om du inte är simkunnig, måste du lära dig att simma; om du går på ett yrkesförberedande program - se till att du lägger in de rätta kurserna för att få Grundläggande behörighet /Svenska 3 och Engelska 6/ samt att du får godkända betyg i kurserna i Samhällskunskap & Historia /de ingår i Särskild behörighet/ och för dig, som inte läser en kurs Historia 1b, utan läser en mindre kurs Historia 1a:1 - se till att lägga till en annan kurs Historia 1a:2 (som tillsammans utgör samma antal poäng och motsvarar Historia 1b).

    Du kan skriva en lista med antagningskrav till Polisutbildningen och börja "bocka av" det du redan kan och har samt jobba på att skaffa dig behörighet på fler och fler punkter. Boka tid med skolans Studie- & yrkesvägledare för att försäkra dig om att du får en individuell studieplanering som gör dig behörig till Polisutbildningen (du kan behöva läsa en "utökad kurs", eftersom de tre kurserna som du behöver lägga till - Svenska 3, Engelska 6 och Historia 1a:2 - utgör tillsammans 250 poäng och inom det Individuella valet finns det bara utrymme för 200 poäng).

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!
    Mikael SYV