Leo
    Jag tänkte alltså söka ett niu gymnasium som mitt enda alternativ och sedan når jag har gått på öppna hus söka till andra gymnasium. Hur ställer sig niu skolan i ordning om jag redan har valt den men vill prioritera andra skolor före.
    • : Måste välja niu gymnasiet innan jag har hunnit få uppfattning om andra skolor
    • Anna : Du och andra gymnasieväljare har rätt att ändra gymnasieval till och med sista dagen i OMVALSPERIODEN senare på våren.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Leo,
    du kan ändra ditt gymnasieval till och med sista dagen i omvalsperioden. Det är som ansökan ser ut när möjlighet att välja om, stängs /och det gör det efter att Omvalsperioden, senare på våren, är slut/ - som gäller.

    Om du ändrar till en gymnasieskola som inte erbjuder NIU, som ditt första alternativ, kommer du i första hand prövas till den utbildningen, alltså den utan NIU.

    NIU är Nationellt godkänd idrottsutbildning,  för elever som vill kombinera sin utbildning med idrott på hög nivå (idrottsundervisning och träning sker i samarbete mellan gymnasieskolan och ett specialidrottsförbund).
    Önskar du gå NIU eller inte - det är det jag undrar? eller är du osäker? Är du säker att du kommer komma in på NIU; det är ditt idrottsförbund som gör det urvalet; idrottsförbundet väljer de idrottare som är mest lämpliga för att gå NIU; alla som söker NIU blir inte utvalda utan man kan få "nej" /avslag/.
    Under alla omständigheter råder vi söka FLERA OLIKA ALTERNATIV till gymnasiet, men prioritera så att man som sitt första alternativ söker den utbildning som man helst vill komma in på, och sedan i fallande ordning (där lägsta alternativet är den som du kan tänka dig - i sista hand).

    Hänvisning: info på gymnasieguiden.se/informeras/kombinera-ditt-idrottsintresse-med-din-gymnasieutbildning.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    • : Jag förstår vad du säger och det är självklart att jag kommer välja flera gymnasium men problemet är att Niu anmälan måste vara anmäld 1 december och jag vill vänta med mina val tills jag har fått en överblick över flera gymnasium. Vad tycker du jag ska göra
    • Julia :

      Om du inte söker NIU i tid, kan du i så fall "glömma" NIU. Om du söker NIU i tid, kan du sedan tacka Nej till NIU, även om du kommer in. Men om du redan nu vet säkert att du inte vill gå NIU, sök i så fall inte NIU. Varför söka ngt. man inte vill läsa?