Receptionisten
    Hej,

    Jag behövde hoppa av gymnasiet och pluggar nu upp resterande betyg på komvux för att kunna få en examen. Jag har ca 500 p kvar för att kunna ta en samhällsvetenskaplig komvux examen. (Jag tar CSN för gymnasienivå och har ca 80 veckor kvar)

    Om jag sedan skulle välja att läsa ett naturvetenskapligt basår för att öka min behörighet för universitetet, kan jag fortfarande få CSN för det? Går det på gymnasieveckorna, högskoleveckorna, eller något separat?

    Tacksam för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    frågorna om studiemedel besvaras bäst av CSN för att det där som experter i de frågorna jobbar. Vad jag vet (enligt svar från CSN på liknande frågor) att CSN numera tar veckorna för studiemedel för basåret på universitetsnivå från "gymnasiepotten" (förklaringen: läkarprogrammet är numera 6-årigt; "högskolepotten" är på max 6 läsår och i fall man först går basåret och sedan läkarprogrammet, så skulle man ej ha några veckor kvar för hela sista året på läkarprogrammet, och det bland annat av den anledningen, om jag förstår det rätt, som det blev beslutat att ta studiemedelsveckorna för basåren från "gymnasiepotten").
    Tips! Om du vet att du behöver skaffa dig naturvetenskaplig behörighet läs de kurserna inom de 500 poängen som du har kvar inför din komvuxexamen. Du kan t.ex inom de 500poängen läsa matematik 3b (100 poäng), biologi 1 (100poäng); fysik1a (150poäng), kemi 1(100poäng).
    Gör du som jag föreslår, ovan, har du i så fall matematik 4, biologi 2, fysik 2 och kemi 2 kvar 2 att läsa (sammanlagt 400poäng); du kan i så fall läsa de kurserna på komvux, utanför din komvuxexamen eller försöka komma på ett naturvetenskapligt TERMIN på universitetsnivå.
    Du får annars gärna höra med de som jobbar på CSN.

    Studie- och yrkesvägledare