Anton
    Hej! Jag undrar om jag skulle kugga på ett nationellt prov skulle jag få F i den kursen då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    det är upp till läraren att sätta betyg på kursen.
    Det beror på om en studerande kommer väldigt nära godkänt /t.ex. missar med 2 poäng/ eller om hen bara får 2 poäng & missar resten. Att "kugga" kan innebära väldigt olika saker... om man är "nästan godkänd" på provet eller "inte ens i närheten" - då blir det säkert två helt olika bedömningar från lärarens sida.
    En studerande som var duktig under hela kursen och gjorde bra ifrån sig på några delprov och sedan missar några få poäng på det Nationella provet kan säkert få minst E betyg.
    Det finns, alltså, inte någon regel som säger att bara för att en elev "kuggade" på Nationella provet, så måste den per automatik få F i betyg på hela kursen.
    Lärarens bedömning väger väldigt tungt.
    I fall en studerande anser sig ha tillräckliga kunskaper, men fick F på kursen, råder jag gå prata med Rektor och be om en annan chans, att göra om provet. Det finns oftast tillfälle /minst ett/ för "omprov" - för de studerande, som t.ex. var sjuka vid provtillfället.
    Nästa steg är att anmäla sig till Särskild prövning. Om man har kunskaper, borde man kunna visa dem på ngt. sätt.
    Fick du svar på din fråga? Om du vill ha en mer detaljerad förklaring eller undrar ngt. annat, hör av dig igen.
    Mvh
    Julia SYV