Anna
    Så hur fungerar det här med jämförelsetal och meritvärde på gymnasiet?
    Jag vet att ifall man då får A på alla kurser kan man högst få 20 i jämförelsetal.

    Är det så att ifall man te.x läser en extrakurs som ger 100 poäng och får godkänt eller mer så får man ett till poäng? Vilket blir 21 poäng sammanlagt ifall man har fått alla A?

    drar det ner ens merit ifall man får E i den extrakursen eller även fast man får det ”poänget”?

    Det jag även undrar är att, man behöver väl inte ha A i varje ämne för att man sedan ska ha chansen att få typ 21/22 i meritvärde i gymnasiet?

    Förlåt för så många frågor, men svaret på dessa frågor kommer göra mig tretusen gånger lugnare nu under min gymnasietid

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    läs gärna på gymnasieguiden.se/informeras/merit där det förklaras kring meritpoäng för dig som har examensbevis eller läser mot Examensbevis.

    Betyg i GA, gymnasiearbete räknas inte in. I GA kan man högst få E-betyg.

    För övrigt, gäller - vid alla A-betyg har man jämförelsetal på 20.0
    och max i merit är 2,5 .

    Meritvärde (det är en siffra som man i betygsgrupper konkurrerar om plats på en högskoleutbildning i Sverige med...) är summan av Jmf, jämförelsetalet + de eventuella meritpoängen.

    Har man inga meritpoäng (extrapoäng) kan man högst få meritvärde = jämförelsetal på 20.0 (om man har alla A-betyg, förutom GA, där man endast kan få E eller F, men betyget i GA räknas inte in).

    Har man t.ex alla B-betyg och max i merit, har man 20.0 (jämförelsetal på 17.5 + 2.5 i merit = 20.0).

    Har man t.ex alla C betyg blir jämförelsetalet 15.0 och om man då ej har några meritpoäng är då meritvärde 15.0 + 0 = 15.0
    men om man har max i merit, blir det 15.0 + 2.5 = 17.5

    Kurser som ger meritpoäng för dig med examensbevis är:
    Engelska 7 ger + 1.0 i merit
    Moderna språk 3 och 4 - ger max 1,5 i merit, sammanlagt för moderna språk
    och högre kurser i matematik (ger också sammanlagt max 1,5 i merit för matematik).
    Läs mer om detta på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Sammanfattning
    Gör ditt bästa i varje kurs du läser; försök skaffa dig så bra kunskaper & så höga betyg du kan!

    Läs Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 och så mycket matte du kan! och försök också få så höga betyg i även de kurserna som du kan!