Mery

    Hej! Mitt mål är att komma in på socionomprogrammet nästa år och för att nå dit måste jag främst läsa Matte 2B. Jag klarade inte kursen på gymnasiet och har tänkt att läsa den på distans. Nu till min fråga, mitt snittbetyg är C och för att få upp min merit skulle jag behöva jobba på det. Ansöker man om att läsa kurserna som vanligt för att plugga upp dem på komvux och hur fungerar det? Samt vilka kurser är isåfall mest värt att läsa upp? De som ger 50 poäng, 100 eller spelar det ens någon roll?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver om att du inte klarade matematik 2b på gymnasiet. Fick du F i den kursen. Ingår F-betyget i den kursen i ditt Examensbevis? Fick du just Examensbevis eller studiebevis när du gick ut gymmasiet? Det är viktigt att veta (mycket viktigt, faktiskt) för att kunna ge ett fullständigt och rätt svar på din fråga.
    Vad gäller just matematik 2, så är kursen matematik 2a lite enklare/lättare och du borde ha bättre chans att klara den kursen, än att klara matte 2b. Att läsa på distans är kanske, för dig, något mindre bra. Det är lättare (i alla fall oftast är det så) att klara kurserna när man läser i skolan, med lärarledd undervisning. Jag rekommenderar att du söker matematik 2a på komvux och att du läser den med lärarledd undervisning + självstudier (med hjälp av www.matteboken.se). Jag tycker du ska börja med just matte-2 (2a eller om du av ngn anledning läser matte 2b och inte 2a), för att i fall du inte får godkänt betyg i matematik 2a, 2b eller 2c, då spelar det tyvärr ingen roll hur högt meritvärde du kan få för att obehöriga kan inte antas till svenska högskkole-universitetsutbildningar.
    Annars, så för att kunna svara på din fråga om hur du höjer ditt meritvärde så måste jag veta om du har Examensbevis eller studiebevis från gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Mery : Ja precis, jag fick F i kursen men jag gick Sam och fick godkänt i matte1b så jag tog gymnasieexamen. Jag sökte och såg nu att socionomprogrammet inte kräver Ma2B och som du skrivit, är matte2a enklare vilket jag troligen kommer ta men blir nu orolig ifall det är svårare med ma2a istället för 2b om jag exempelvis skulle vilja studera vidare? Och jag tänker på mitt meritpoäng eftersom det är 16 och för socionomprogrammet är det högre merit än så, så ville läsa både matte och ännu en kurs för att få upp min merit om det ens är möjligt.
    • Milla :

      Om du, förutom matematik 2b, har F i ännu någon kurs som ingår i ditt examensbevis, sök läsa den kursen på komvux. Om du höjer från F till E i en 100poängskurs, får du cirka + 0.4 höjning av ditt snittbetyg. Att läsa kurser (på komvux) i vilka du redan har godkända betyg kommer du inte att få. Komvux kommer neka dig plats på de kurserna. Du får med SYV-en på komvux utreda frågan om meritpoängen - hur många meritpoäng, om några, som du redan har... annars se om du i ditt examensbevis har godkända betyg i engelska 7 och/eller moderna språk 3 och 4 (det är de kurser som ger merit-Extra-poäng). Läs om meritpoängen på gymnasieGuiden.se/meritpoäng -- här är snabblänk>> När du läser en kurs försök få så högt betyg du kan! Betygen i kurser som ger meritpoäng räknas även in i ditt jämförelsetal (snittbetyget). Att du får godkänt i matte 2a i stället för matte 2b kommer inte medföra några nackdelar. Tvärtom, du kan få t.ex C i matte 2a, och du kunde kanske i stället fått D i matte 2b... Och skillnad mellan betygen C och D i en 100poängskurs är plus-minus 0.1, inte så jättemycket men ändå... kan utgöra skillnad mellan att komma in eller inte komma in på utbildningen.
      Gör också högskoleprovet! Du prövas då också i HP-urvalet. Så, mina förslag är att du börjar med att söka matte 2a på komvux (lärarledd undervisning vill jag rekommendera i första hand, ej distans) och att du även samtidigt bedriver självstudier på www.matteboken.se-sajten. Planera för att göra högskoleprovet! Sök också läsa engelska 7 och moderna språk 3 och 4 och försök få så högra betyg i alla kurser du läser! Du kan på så sätt höja ditt meritvärde så att du har en rimlig chans att komma in på socionomprogrammet. OBS! utan godkänt betyg i matte 2 (a, b eller c) kommer du, oavsett högt resultat på högskoleprovet eller högt meritvärde, inte komma in - detta för att lärosätena i Sverige får inte ta in obehöriga.