Hanna

    Hejsan! Jag har fått väldigt olik information om hur det fungerar med meritpoäng osv, och jag skulle behöva hjälp med att göra det lite klarare. Jag läser just nu andra året på gymnasiet, på Naturvetenskapsprogrammet. Jag har läst både Franska 3 och Franska 4, samt läst klart Matematik 3C. Jag funderar nu på om jag skall välja Matematik 5 eller Engelska 7 inför mitt tredje år. Jag har definitivt lättare för Engelska, men då jag inte riktigt förstår hur det fungerar med meritpoäng har jag inte kunnat bestämma mig. Enligt den information som jag själv sett har jag än så länge fått 0,5 poäng för Franska 3 och 1,0 för Franska 4. Men sedan har jag hört vissa säga att poängen för Franska 3 inte skulle räknas eftersom det är en obligatorisk kurs på mitt program, stämmer det? För Engelska 7 får man 1,0 meritpoäng, men om jag inte får poäng för Franska 3 har jag i så fall bara fått 2,0 meritpoäng. Skulle det då vara mer gynnsamt att välja Matematik 5, eller ger det lika mycket merit som Engelska 7? Jag vill läsa till civilingenjör inom energi och miljö, och skulle det då hjälpa mer att välja Matematik 5? Jag har även kursen Matematik 4 till hösten, men för civilingenjörsutbildningar ger inte den någon extramerit, så det är väl mer en fråga om Ma 5 ger kunskaper som gör det lättare för universitetsstudier. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    du får gärna läsa information/sammanställning på gymnasieGuiden.se/merit
    Om franska 3 krävs för Särskild behörighet till just "din högskoleutbildning" t.ex om du söker utbildning för att bli lärare i franska eller något internationellt program där moderna språk 3 är ett krav, då ger inte moderna språk3 några meritpoäng, men annars - till de flesta utbildningar på svenska högskolor och universitet ger moderna språk (bl.a franska)3 + 0.5 meritpoäng.
    Det om att "franska 3 skulle vara en obligatorisk kurs på ditt program" stämmer, för det första in. Det är en kurs inom ämnet Moderna språk som är obligatorisk. Du kunde t.ex välja läsa tyska1 eller spanska 1 i stället för franska 3. Och även om kursen är obligatorisk t.ex en kurs i matematik, då spelar det ändå ingen roll att kursen är obligatorisk på ditt program. Det som spelar roll är om kursen krävs för särskild behörighet till den högskoleutbildning som du söker till eller inte.

    Du står i valet mellan eng7 och matte5. Båda kurserna (varje av dem) skulle ge dig + 1.0 meritpoäng. Vilka kunskaper är mer värdefulla (inom engelska eller inom matematik) är svårt att säga. Egentligen - båda ämnena är viktiga och det skulle vara bra om du kunde läsa båda kurserna.
    För konkurrens till högskoleutbildning (universitetsutbildning) är bättre om du får högre betyg även i de kurser som ger meritpoäng, för att betygen i de kurserna räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyget. Så, om du tror du kan få högre betyg i eng7 än i matte5 så är det mer gynnsamt för dig med tanke på konkurrensen (så att du får högre meritvärde).
    Vad gäller matematiken - skulle du hinna läsa både matte 4 och 5 på ett läsår? Du kan bedriva självstudier i matematik med hjälp av Matteboken.se (du kanske känner till den sidan, som är en mycket bra gratis sida från Mattecentrum).
    Att kunna mer engelska är jättebra oavsett vilket yrke eller vilken utbildning man vill satsa på! Att kunna mer inom matten är inte så dumt det heller... så är det inte så lätt att bestämma sig, det förstår jag!

    Studie- och yrkesvägledare