Jonna

    Hej, Jag studerar just nu ett kandidatprogram där jag under studiernas gång kommer att ha cirka 45hp valfria kurser. Jag är intresserad av att bredda mig efter min kandidatexamen och ta en master i exempelvis sociologi vilket inte är huvudämnet i min kandidat. Min tanke är då att läsa sociologi på de 45hp valfria kurser. När jag kollar antagningen till masterprogram är kunskapskraven en kandidat och 90 hp sociologi. Min fråga är då om dessa 90 hp måste vara inom kandidaten? Eller kan jag läsa 45 hp sociologi inom min kandidat och komplettera med ytterligare 45 hp med fristående kurser under exempelvis sommaren etc? Med vänliga hälsningar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, du bör ställa din fråga till studievägledare på den institutionen där masterprogrammet ges eller till antagningsgruppen på det lärosäte. Du kan få olika svar från olika lärosäten, vilket kan bero på inriktningen av masterprogrammet eller på att olika lärosäten ställer olika behörighetskraven eller tolkar bestämmelserna på olika sätt. Skillnaden på att ha kandidat med huvudämne sociologi respektive läst 90 hp sociologi kan vara ganska stor. Inom kandidatexamen brukar (i huvudämnet) endast 30 hp kurserna accepteras och innehåll i de kurserna får inte överlappa varandra alls … På sommaren kan du som Max läsa 22,5 hp; du kan alltså inte läsa en 30 hp kurs på sommaren. Och de små kurserna på 7,5 eller 15 hp har inte samma innehåll som 30 hp kurser. Är du intresserad av sociologi läs i så fall så mycket inom det ämnet som möjligt. Men du kan behöva inför masterprogrammet läsa mer inom sociologi än vad du kan göra under tiden du läser mot examen på ditt nuvarande program. Sök läsa 30 hp kurs inom sociologi inom ditt program, om det går. Du kan efter ditt program behöva läsa ännu två stycken 30 hp kurser, påbyggnad i sociologi och kanske kan ta ut ännu en kandidatexamen (med huvudämnet sociologi).