Lilly
    Hej!

    Har en fråga om betygssystemet. Detta är inget som hänt mig, men tänker mig bara in i situationen nu när man får betyg och sånt. Jag kom på detta och blev väldigt intresserad, av vad svaret kunde vara. Vad skulle läraren göra om detta skulle hänt en och vad får man för betyg?

    Om man har haft 5 prov i tex. Matte under vårterminen och vårterminens betyg ska sättas. Läraren går efter proven och lektionstid. Läraren går alltså efter läroplanen när det gäller betygen och gjort ett sammanställt betyg. Vi säger att en person får på proven B varav några E, på skriftligt A, På hörförståelse C, får E på läsförståelse och den får ett D på diskussion osv. Alltså väldigt mycket splittrade betyg. Vad får man då för betyg om man för ABCDE i betyg på olika områden inom läroplanen?

    Blir det D i slutbetyg då? Tycker i såna fall det blir ganska orättvist. Vad blir betyget om man har ABCDEF, alltså hela betygsskalan. Vad får man för slutbetyg? Får man E då bara för att man får ett F ?

    Tacksam för svar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lilly,
    det finns inte några strikta och detaljerade instruktioner om hur betyg bör sättas, inte på det sättet som du beskriver i alla fall. Det som finns är Skolverkets beskrivning av mål i varje kurs och vad eleven borde kunna för att få olika betyg. Det är lärarens ansvar att sätta betyg utifrån det som eleven har visat sig kunna fram till kursens slut. Prov som ligger närmare kursens slut väger oftast tyngre för att det är "slutkunskap" som betygsätts, vad eleven kan när kursen är slut. För betygssättningen skulle man kunna skippa alla prov och bara göra ett stort slutprov (Nationella provet) och sätta betyg bara utifrån det - för att det är den kunskapen som är viktig, som eleven har på slutet.
    Delprov är mer en "fingervisning" om hur eleven ligger till - för eleven själv och för lärarens planering (vad för hjälp och extra satsningar varje elev behöver). Man kan inte kräva högre betyg än det som slutprovet visar att man har kunskaper för. Dock brukar lärare vara generösa och i fall man haft högre betyg under alla delprov och missat några få poäng på slutprovet, brukar läraren sätta högre betyg än slutprovsresultat (alla kan ha "a bad day", ... liksom :-) - om man var för nervös, sov dåligt natten innan eller var krasslig provdagen.
    Du kan på www.skolverket.se läsa om hur mål för olika betygsnivåer är beskrivna. Om du uppger vilken kurs (ämne) det gäller, kan jag skicka en direkt länk till Skolverkets hemsida. Kika gärna in på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik
    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'svenska kurser' (2 st.)

    • Daniel

      Vad är den svenska motsvarigheten av A-level kemi/matte och Calculus?

      Jag har kollat runt i olika kemiutbildningar på högskolenivå och har sett att det skrivs mycket kring A-level matte/kemi osv då kemi tydligen är en svår kurs, men vilka svenska kurser motsvarar detta? Jag är inte direkt säker på heller om det är något man läser i gymnasiet. Betyder A-level att...

      Peter: : Hej Daniel, A Level  betyder "Advanced Level" och är ett Brittiskt system som ej används i Sverige. A-level is a subject-based qualification conferred as part of the... Läs hela svaret
    • Anna

      Vad motsvarar de olika IB ämnena i det svenska skolsystemet?

      Hej! Har lite svårt att bestämma vilka IB ämnen som jag bör välja. Vad motsvarar de olika IB ämnena (inklusive HL /SL nivåer) i det svenska skolsystemet? Ämnen jag undrar om: Engelska SL / HL Swedish SL / HL Math SL/ HL Biology SL?

      Liselotte: : Hej Anna, Engelska SL/HL motsvarar Engelska 7 men om det är Eng SL man läste då måste även Engelska vara undervisningsspråk på IB (det finns IB skolor som har andra undervisningsspråk, t.ex spanska).  

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga