Jag undrar vad som gäller för gymnasiearbetet på samhällsvetenskapsprogrammet. Enligt mina lärare så måste man skriva en vetenskaplig rapport som undersöker något. T.ex om gängkriminalitet med hjälp av intervjuer. Och att gymnasiearbetet inte får handla om något som redan har undersökts. Jag har kommit på flera intressanta ämnen men min mentor har sagt att jag inte kan välja de ämnena då det redan finns folk som skrivit om det. Funkar det så? Sen undrar jag också över om man måste göra ett sånt gymnasiearbete på sam. Jag har en kompis i en helt annan stad som gick sam med media som individuellt val. Den kompisen valde att tillsammans med en annan kompis att göra en kokbok. Men enligt mina lärare får man absolut inte göra sånt på sam, det är bara på estet man får det. Och ingen har nämnt att man får göra gymnasiearbetet i grupp trots att det står det på internet. Jag är lite förvirrad över det här då jag jättegärna skulle vilja göra nått annat än att bara skriva en lång text om svåra ämnen.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31982 frågor besvarade.
Hur fungerar gymnasiearbetet på sam?
1 Svar
Hej Kevin,
GA, gymnasiearbete, är en Obligatorisk kurs (omfattning 100p = 100 "undervisningstimmar" eller 200 timmar totalt, alltså förberedelser, genomförande och redovisning ska rymmas inom 200 "studie/arbetstimmar" - fem veckor på heltid, om du endast skulle göra GA och inte samtidigt, under de 5 v. läsa även andra kurser).
Handledare på GA har rätt så mycket makt över temat, tillvägagångssättet mm. för att det är de som godkänner eller underkänner GA sen. Och E i GA krävs för att kunna få ut exam.bevis.
Tips: du kan kanske göra gymnasiearbete om vad GA på SA får handla om? Alltså att du undersöker "fenomenet" GA i samhällsperspektivet; GA på högskoleförberedande gymnasieprogram är ju tänkt att eleven får "stämpel": OK, förberedd inför studier på eftergymn.nivå ... Frågeställning: går det att få fram tydlig infomaterial som alla handledare och gymnasieelever kan ha nytta av och går det att få likvärdig och rättvis bedömning av resultatet, alltså försäkra sig om att ingen elev blir underkänd fast hen på en annan skola skulle bli godkänd och tvärtom?
Du gör då först Nulägesbeskrivning: som kanske går ut på att det är svårt att få "rätt" info om GA.
Du sätter mål med Ditt GA att ta fram ett sådant tydligt infomaterial; undersök vad Skolverket skriver om GA på sin hemsida; du kan också ringa till Skolverkets info-tjänst: 08-527 332 00.
Jag kan inte bestämma att du får skriva GA om Hur man skriver GA (i första hand på SA, men även allmänt - även på yrkesprogram), men jag tänker på att din handledare för GA borde kunna hjälpa dig vinkla temat/frågeställningen så att det passar som GA på SA ... Jag tänker på "GA som samhällsfenomen", typ så... problem kring det, och lösningar.
Då GA måste göras av alla som vill ta ut exam.bevis (på gymnasiet men även på Komvux) så tampas hundratusentals personer med liknande problem som du gör nu, varje år... och du kan genom att ta fram tydlig info om GA hjälpa väldigt många. Fråga alltså din handledare om du kan välja temat "GA på SA" (att detaljerad skriva om GA på alla program blir nog för omfattande...). Och om du kommer fram till att det inte går att skriva ihop tydlig infomaterial, måste du ha "bra förklaringar" på varför det inte går... negativt resultat är också ett resultat.
***
Ett annat förslag som jag kom på: Fenomenet "Studenten" (historiskt sett, idag och prognos för framtiden). Studentfirandet: är det olika i olika län, i olika etniska- och samhällsgrupper av olika slag? Hitta några som valde att inte delta i student-firandet (tog sitt exam.bevis och gick hem...) och fråga om det berodde på ekonomiska förutsättningar eller andra, t.ex religiösa? Konflikter kring studenten: om föräldrarna/vårdnadshavare och eleven vill helt olka saker? Orkar man med att förbereda sig inför "studenten" när man har så mycket i år 3 på gymnasiet att tänka på, bl.a GA? Ekonomi kring "studenten": vad kostar studenmässan? köpa klänning eller kostym? student-balen-biljetter? och hur blir det om eleven/familjen inte har råd? Är det värt att skuldsätta sig för att kunna "ta studenten"? Varför blev det så viktigt för så många att fira studenten? Gemför med liknande fenomen i andra länder.
***
Annars så samlar vi teman (förslag) för GA på: fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete
Ang. göra GA i grupp: problemen är flera t.ex hur stor får gruppen vara? och att dt även är svårt att sätta rättvisa betyg sen; Skolverket säger att betygssättningen får ej ske i grupp, utan måste göra individuellt och hur ska handledaren då utröna vem i gruppen som ska bli godkänd och vem som inte blir godkänd?
Förslag på Redovisnings-form: om du gör GA om GA eller om "Studenten" så är det intressant info för de som i framtiden ska göra GA och ta studenten - därför tänker jag att du kanske skulle kunna hålla ett "föredrag" för elever i årskurserna 1 och 2 på din egen gymnasieskola där du berättar om vad du kom fram till genom ditt GA.
Frågor och svar taggade med 'lärare i juridiska kurser' (7 st.)
-
Vad gör jag om jag inte kommer in på juristlinjen?
Hej! Jag har 17,45 i meritpoäng vilket betyder att jag är långt ifrån att komma in på min drömlinje - juristlinjen. Jag har gjort lite research om prövning, men vet inte hur många ämnen jag bör behöva läsa upp och hur lång...
Hej Filippa,i Sverige kan man endast ta ut juristexamen genom studier på juristprogrammet. I alla fall är det info vi har här på FRåGA SYV. Tidigare (för rätt så... Läs hela svaret -
Ämneslärare på gymnasiet?
Hej! Jag undrar hur man blir lärare på gymniaset inom t.ex privatjuridik, affärsjuridik m.m så att man kan jobba inom ekonomi, jurist linjen?
Hej Ajla,Det finns tre gymnasiaIa kurser inom ämnet "juridik"; Privat juridik, Affärsjuridik och Rätten&SamhäIiet men ingen högskoIa/universitet i Sverige har examinationsrätt... Läs hela svaret -
kan man bli IT-tekniker efter teknikprogrammet?
Hej! Min fråga är om man kan utbilda sig till IT-tekniker eller någon som pysslar med datorer efter teknikprogrammet informations och medieteknik? Eller måste man gå el och energiprogrammet dator och kommunikation? Har fått olika svar från skolorna jag...
Hej, IT-DATA branschen förändras mycket; nya yrken tillkommer också. Vilka kunskaper och färdigheter som inom IT-Data branschen kommer ge jobb om några år - är det kanske... Läs hela svaret -
Vad ska jag välja på individuell val/ fördjupning?
Tja, jag har varit här och tjatat er om gymnasievalet å om jag borde bytta skola osv. Nu kommer jag igen med en fråga som handlar om fördjupningar/ individuell val. Jag går teknikvetenskap programet. Jag tog reda på att jag måste välja fyra...
Hej Ene, i TE-gymnasieprogrammet ingår 400 poäng kurser "programfördjupningar"; vilka kurser som får just på TE läsas som programfördjupande kan du se i listan i... Läs hela svaret -
Vad krävs för examen?
Hej. Jag gick ekonomi och fick ut med studiebevis. Jag hade f i matte 2b&3b och även spanska 3. Hur många poäng krävs det att jag läser upp för att få en examen?
Hej Wilma; om du vill ta ut Examensbevis från Komvux - så är inte moderna språk obligatoriska (på komvux, alltså) - du kan läsa en annan 100p. kurs för att ersätta spanska 3;... Läs hela svaret -
vad kan man bli efter dator -och kommunikationsteknik?
vad kan man bli efter dator- och kommunikationsteknik?
Hej Mohamad,exempel på yrken som man kan jobba inom efter det att man tar examen från gymnasieprogrammet EE - inriktning Dator och kommunikationsteknik finns på .gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EE/dator-och-kommunikationsteknik -
Kan jag ta examen på IM yrk?
Har godkänt i svenska engelska matte bild och hemkunskap, undrar om jag kan ta examen samtidigt som mina kompisar om jag läser till nåt grundskoleämne.
Hej!Om du vill ha en chans att ta ut Examen från gymnasiet samtidigt som dina klasskompisar, som ska gå på de nationella programmen men du kan - om jag förstår dig rätt - inte komma in på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga