Gnaget1891

    hej jag undrar om man behöver ha en examen i något ämne med 90hp, för att göra en KPU. Eller om man kan läsa enstaka kurser som tillsammans blir 90hp för att göra KPU högstadielärare eller 120poäng gymnasielärare? Jag tänker hur man snabbast möjligt isådannafall kan bli behörig. För tänker inte gå en utbildning på 5 år. Jag tänkte att jag vill vara behörig spanska lärare på Gymnasiet. Alternativt NO-lärare + Spanska lärare på Högstadiet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    KPU, kompletterande pedagogisk utbildning, prioriterar att anta de som ska bli behöriga lärare i flera ämnen: för gymnasielärare - i två ämnen och för grundskolelärare, som regel, i tre ämnen. Det är därför möjligt (finns risk) att inte kommer in på KPU om man söker med endast ett ämne i bagaget (om man vill bli gymnasielärare) eller med två ämnen, om man vill bli grundskolelärare. Var KPU (eller ens OM ...) kommer att erbjudas när det blir dags för dig att söka är det ingen som kan ge någon garanti på.
    Därför rekommenderas det att försöka hitta ett lärarprogram och läsa det programmet. Om du vill chansa och hoppas på att KPU kommer finnas kvar och att du även skulle kunna komma in med få undervisningsämnen, då är det 30hp-kurserna i dina undervisningsämnen som jag rekommenderar att du söker till.och att du läser alla högskolepoäng i samma ämne på samma lärosäte (detta för att undvika eventuell "överlappning").
    Du får annars gärna höra med studievägledare på de institutioner som idag erbjuder KPU.
    Dock kan reglerna ändras över tid, så det är ingen som kan ge dig garanti på att samma regler gäller om några år...
    Vidare är det också så att om du har tur om KPU finns kvar och du lyckas t.ex bli gymnasielärare behörig i ett ämne eller ämneslärare för grundskolan med två ämnen att det blir svårt (kanske omöjligt) för dig att få en heltidstjänst på en och samma skola. Du kommer i så fall behöva jobba deltid och få deltidslön också, eller undervisa även i något ämne i vilket du inte är behörig eller så får du inte anställning alls (i värsta fall, om det finns sökande som vill jobba som lärare på samma skola där du vill jobba som har bredare lärarbehörighet).
    Jag vill inte skrämmas, men min uppriktiga åsikt är att du kan förlora på att försöka gå vägen via KPU. Varför KPU finns i så fall, kan man fråga sig? Jo, t.ex finns det skolämnen där det är svårt eller t o m omöjligt att hitta de ämnena inom något ämneslärarprogram; det finns också de som kanske tänkte från börjar vli språkforskare eller högskolelärare i språk (t.ex i spanska) och läste därför "ren spanska" i fler terminer men sedan kom på att det är en mycket lång och osäker väg mot yrken som forskare och högskolelärare och då ändrar de sig och söker till KPU. Som sagt, de svar vi tidigare fått från antagningar till KPU på olika lärosäten sa att de prioriterar anta de som ska bli lärare i flera ämnen och endast i andra hand kan anta de som ska bli lärare i få ämnen eller i ett ämne (om det finns ledig plats).

    Studie- och yrkesvägledare