Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Nej, tyvärr inte.
    Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng. Ämnet Modersmål ger inte några meritpoäng.
    Så, i det exemplet som du ger i din fråga får du 1.0 meritpoäng (av 2.5 möjliga). Var god läs en sammanfattning (en tydlig förklaring kring meritpoängen) på gymnasieGuiden.se/meritpoäng för dig med examensbevis, det framgår att även kurser i ämnet Moderna språk (3 och 4, i första hand) som också kan ge meritpoäng samt högre mattekurser.

    Liselotte
    • : Dock om vi säger att jag läser alla stegen i tyska + engelska 7 är det då jag får 2,5 i merit eller
    • Anna : tyska kan man läsa som Moderna språk eller som Modersmål. Kurser i ämnet Modersmål ger inte meritpoängen, men det gör vissa kurser inom ämnet Moderna språk. ... Om du får godkända betyg i moderna språk 3 och 4 t.ex i Tyska 3 och 4, då får du till de flesta svenska högskoleutbildningar 1,5 meritpoäng som är max meritpoäng inom Moderna språk. Ihop med engelska 7 (godkänt betyg i den kursen) blir det i så fall max antal meritpoäng!