Henke soderlund

    Hej. Jag har ett meritvärde på 19,40 från gymnasiet och har efter det pluggat 1 termin på universitet. Funderar dock på att plugga upp lite betyg och landa på runt 19,80-20,00 och undrar hur svårt det skulle vara. Liksom hur många betyg behövs pluggas upp. Exempelvis har jag relativt dåliga betyg i matte, men har tänkt att söka ekonomi kurser. Jag har inte heller gjort matte 3B, ger den fortfarande extra merit ? Sen har jag också hört att ifall man söker en kurs på komvux måste man indirekt göra 2, då komvux av någon anledning tar bort idrotts betyget. Stämmer det ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du har pluggat på universitetet och min uppfattning är därför att du har fått Examensbevis när du slutade på gymnasiet. I examensbeviset kan inget ändras. Kursen Idrott och hälsa 1 som ej får ingå i Komvux-examen behöver du inte tänka på. Du ska ju inte läsa mot komvux-examen, du ska komplettera och får dina nya betyg på separata dokument (utdrag från betygskatalogen).
    Om du vill läsa ekonomikurserna på högskola eller universitet, i Sverige, behöver du få godkänt betyg i matematik 3b eller 3c. Utan det betyget är du obehörig och kommer ej antas, oavsett hur högt meritvärde du har eller skaffar dig. Betyget i matte 3 kommer räknas in i ditt meritvärde, eftersom det är en kurs som krävs för särskild behörighet (detta när du söker till en utbildning som särskilt kräver matte 3). Om du får godkänt betyg i matte 3b eller 3c, och söker sedan till en utbildning som inte kräver matte 3, då kommer godkänt betyg i matte 3 ge + 0.5 meritpoäng (extrapoäng); detta i fall du inte redan har max meritpoäng, se gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Vad gäller komma in på en svensk högskole-universitetsutbildning, måste du prioritera att bli behörig. Alltså, om matte 3 krävs, så tänk i första hand på att skaffa dig godkänt betyg i matte 3 (3b eller 3c). Att höja meritvärde är också bra men det behöver du tänka på - i andra hand.
    Gör också helst, om du kan, högskoleprovet. Med resultatet från högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet och där kan komma in även med lägre meritvärde.
    På tal om att höja ditt meritvärde... hur många meritpoäng (extrapoäng) har du redan nu? Om du inte vet det, utred saken med SYV-en på komvux. Skulle det visa sig att du ej redan har max meritpoäng, då är det fördelaktigt för dig att skaffa fler meritpoäng. Om du, däremot har max meritpoäng (2.5) och kan ej få fler, då återstår det att göra prövningar i de kurser som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet.
    Om du höjer ett betyg i en 100poängskurs (t.ex i en språkkurs eller i en mattekurs) i ett steg, t.ex från C till B, då får du höjning av ditt meritvärde på cirka + 0.1. För att få samma höjning genom 50poängskurserna, t.ex Religion1 och någon kurs i Filosofi (de är 50poängskurser) behöver du höja betygen i två kurser i ett steg eller betyget i en kurs i två steg.

    Studie- och yrkesvägledare