Alexander

    Hej jag hade tänkt att gå Ekonomiprogrammet och sedan läsa ett tekniskt basår antingen på KTH, Chalmers eller Lund och sedan gå Civilingenjörs (Industriell ekonomi). Jag undrar hur platsgarantin fungerar på de olika högskolorna, jag har hört att på KTH så konkurrerar alla som gått basåret i sin egna urvalsgrupp T10 eller T20. Men på Lund och Chalmers kan jag inte hitta hur det fungerar elle vilken grupp man konkurrerar i. Om jag går Lunds tekniska basår och får A i alla kurser kan jag då komma in på vilken linje som helst oavsett vilka gymnasiebetyg jag haft?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hur platsgaranti fungerar eller om den erbjuds, över huvudet taget, bestämmer varje lärosäte självt. Mycket kan förändras även till nästa termin.. basåret är det inte obligatoriskt att erbjuda. Finns lärosäten som slutade erbjuda basår. Ingen vet vilka lärosäten som ska erbjuda basår om tre år eller om platsgaranti kommer erbjudas. Det får man se länge fram. Men du får kontakta personal på utbildningar och fråga vad finns det för planer men planer kan sedan förändras.