Theodor

    Hej jag förstår inte riktigt hur studietakt fungerar på distans. får man lektioner på distans via video eller bestämmer man själv helt när man pluggar? om man pluggar 100% betyder det att man MÅSTE plugga heltid alltså inte på kvällen om man slutar sitt jobb t.ex. 17. undrar också samma sak för om man pluggar 50%

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Distansstudier är ett samlingsnamn för ett ganska stort antal olika studievarianter. Du kan läsa mer om det på https://www.fragasyv.se/info/studieformer-distans

    "Extrema former" av distans är:

    • "bunden undervisning men via ngt verktyg som t.ex Fronter" alltså att man läser som om man är i skolan, fast kan sitta hemma eller på biblioteket eller ute i parken, om det inte regnar - och man deltar i lektionen IRL, in real life.
    • och motsatsen är Självstudier med möjlighet till viss handledning och så gör man några små prov under kursens gång (möjligt att göra de vilken tid som passar den studerande) eller t o m att det är endast ett stort prov på slutet av kursen.

    Så, beroende på vilken "variant" av distansstudier det är (t.ex med eller utan obligatoriska fysiska träffar), om grupparbete ingår i kursen och ibland även beroende på vad man kommer överens med läraren om - så kan upplägget vara väldigt olika på en "distanskurs".

    Angående hel- och halvtid. Heltidsstudier förutsätter arbetsinsats på 40 timmar i veckan och halvtidsstudier - på 20 timmar i veckan. I den "insatsen" ingår lektioner, grupparbeten och inläsning (självstudier) och förberedelser inför prov, alltså "allt som har med studier i den kursen att göra", men pga vi alla har olika kapacitet och förkunskaper, så behöver vissa av oss lägga mer tid och vissa klarar sig bra med att lägga ner mindre tid men ändå uppnår de bra resultat i form av tillräcklig kunskap och godkänt betyg. Sedan beror det också på om man nöjer sig med "endast godkänt" eller om man vill ha högre betyg.

    Tips! när man ska läsa på distans - ta reda på vad Distans kommer att "gå ut på" - om det kommer ingå obligatoriska fysiska träffar och om det går att se lektionerna i efterhand eller om de endast går på vissa bestämda tider och ej går att se i efterhand.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!