Niklas
    Hej,
    Jag har prövat upp ett flertal kurser och kommer söka till tandläkare i kvoten BII.
    Jag har dock inte läst några naturvetenskapliga kurser. Jag vet att basår på universitet inte har någon påverkan på mitt snitt och att Komvux påverkar.
    Hur är det då? Är det alla kurser som på påverkar? Eller endast Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 samt Ma4.
    Och ponera att jag nu har 21,5, hur skulle A i alla ämnen påverka jämfört med exempelvis E?

    Vänligen
    Niklas

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Niklas,
    även naturvetenskaplig "kompletteing" på en Folkhögskola, skulle inte påverka ditt snitt. Läs också gärna info på https://fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Om du läser fysik1a och fysik2 på komvux, t.ex - eller gör prövningar i de kurserna, då är det betyget i Fysik2 som kommer räknas in (om det är så att just fysik2 krävs för "din" högskoleutbildning).
    Och på samma sätt - inom andra ämnen.

    Du frågar hur A respektive E betyg kommer påverka ditt meritvärde.
    Du har idag 21.5 men det är ditt meritvärde... jag vet inte vad du har i Jämförelsetal. Detta för att jag vet inte hur många Meritpoäng du har.
    Exempel:
    om du har 2,5 meritpoäng, då är ditt jämförelsetal 19.0
    men om du har 1,5 i meritpoäng, då är ditt jämförelsetal 20.0
    och om du har 2.0 i meritpoäng, då är ditt jämförelsetal 19.5 ...
    ... Då betygen i fysik2, kemi2, biologi2 och matte4 kommer påverka just ditt JMF, måste man veta vad Jmf talet är.
    Jag gör en "gissning": jag säger att du har 1,5 meritpoäng, och då är ditt jämförelsetal 20.0 (du har alltså alla A-betyg);
    Om du får A betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4 - kommer ditt jämförelsetal stå kvar på 20.0

    men om du får E betyg - då sjunker ditt jmf tal med 0.4 för varje kurs - får du E betyg i alla fyra kurser, blir det en sänkning på 1.6.

    • : Hej, men en sådan komplettering går inte att göra på distans?
    • Anna : Läs gärna hela mitt svar (ovan).
    • Anna : Ang. om man kan komplettera naturvet.ämnena på distans, så är det svårt att hitta var man kan göra det - detta bl.a för att det ingår laborationer i fysik och kemi-kurserna. Matematik4 och Biologi2 brukar man kunna läsa på distans.