Elev

    Okej, så jag vet att man t ex kan lägga till matte 2 med en utbildning som bara har matte 1, men hur gör man det? Alltså hur fungerar det? Jag planerar på att gå omvårdnadsprogrammet, och jag behöver lägga till matte 2. Men hur? Och hur funkar det när jag lagt till det? Hur mycket extra kan man lägga till?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elias!
    titta gärna på Programplan för VO (om jag förstår dig rätt så är det Vård- och omsorgsprogrammet du planerar att läsa på). I det programmet ingår endast matematik 1a som obligatorisk kurs inom ämnet Matematik. Som du ser i Programplanen för VO, så får man läsa matematik 2a som programfördjupning. Inom Individuellt val får alla elever läsa 200poäng "vilka kurser som helst" med den begränsning att en gymnasieskola ej kan erbjuda alla gymnasiala kurser som finns eller kan finnas; inom det utbudet som skolan har får man läsa 200p.vilka kurser som helst.
    Det går inte att, på förhand, ge en absolut garanti på att på ett yrkesprogram (där endast matte 1a ingår) eller på HU eller ES (där endast matte 1b ingår) läsa mer matte än just matematik1. Men oftast går det bra att läsa matematik 2 och t o m 3. Matematik 1 brukar läsas under år1 på gymnasiet, och inför årskurs 2 brukar eleverna få en fråga om vilka valbara kurser de önskar läsa. I de kurser som eleverna på VO brukar få lov att välja ingår nästan alltid matematik2a, men skulle det uppstå lärarbrist eller hända ngt annat som gör att skolan ej kan erbjuda läsa matte 2a under år2, så kanske det går att läsa den kursen under år3 på gymnasiet, men i värsta fall får man komplettera efter gymnasiet.
    Saken är den att endast de obligatoriska kurser som är olika på olika program, som alltid måste erbjudas. Av de valbara kurserna är det endast ett visst antal Poäng som måste erbjudas. Skolorna försöker gå eleverna tillmötes och ordna så att eleverna får lov att läsa det de önskar, men ibland går det tyvärr inte.
    Som tur är, finns det nästan alltid möjlighet att komplettera, för behörighet, efter gymnasiet.
    Ännu en möjlighet som du får fundera över är att i fall du kan skaffa dig kunskaperna på egen hand, så kanske du ska kunna göra prövning och få godkänt betyg i matte 2a "den vägen". Mattekurserna finns upplagda för repetition och självstudier på www.matteboken.se Skulle det bli så att din gymnasieskola ej kan erbjuda läsa mer matte än matematik 1a (vilket blir i så fall klart i början av årskurs 3), fråga i så fall om du skulle kunna göra en prövning, innan du går ut år3 - det kommer inte beviljas per automatik, men du kan i alla fall fråga om den möjligheten.
    Som sagt, skolorna gör allt de kan för att erbjuda de kurser som eleverna efterfrågar. Matematik 2 krävs för många av de utbildningar som f d VO-eleverna önskar komma in på, och därför får nästan alla elever på VO (nästan alltid) läsa matematik 2a.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!