Rebecca
    Hej!
    Jag har valt att läsa estetiska programmet på gymnasiet och går ut andra året nu till sommaren. Men jag har kommit på att jag har valt fel och vill bli djurvårdare/djurskötare, går det att läsa till det efter gymnasiet eller skulle jag behöva gå om gymnasiet?
    Mvh Rebecca, tacksam för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecca!

    Det finns flera olika yrken inom det område som du är intresserad av.

    för att bli Djursjukskötare>> måste man läsa på Sveriges lantbruksuniversitetet (SLU) i 3 år. Behörighet: Grunsläggande + Matte 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b. Om du kan få godkända betyg i Matte 2 och Naturkunskap 2 (t.ex läsa dem under åk3 på din nuvarande utbildning), blir du behörig att söka ill SLU och kan bli Djursjukskötare.

    Du skriver "djurvårdare/djurskötare" i din fråga - och det är ett annat yrke: läs om det på www.framtid.se snabblänk här>>

    Och det är ganska så svårt att bli det om man inte på gymnasiet läser Naturbruksprogrammet, inriktning Djur>>.

    Yrkeshögskoleutbildningar>> kräver förkunskaper - och inom Djurvård är det: att man har examen från Naturbruksprogrammet (och helst inriktning Djur>>) eller har några års erfarenhet av att arbeta med djur (vanligtvis är det 3 årsarbete på heltid som krävs).^^^^

    Så, dina alternativ är:

    1. försöka bli behörig till högskoleutbildning på SLU (matte 2 och naturkunskap 2) - och söka utbildning till Djursjukvårdare

    2. byta till Naturbruksprogrammet (du kanske behöver läsa om både åk1 och 2 på NB)***

    3. läs klart på Estetiska programmet och försök sedan få jobb inom Djurvård alternativt praktikplats eller bli vuxenlärling (kanske kan Arbetsförmedlingen hjälpa till med det).

    ***Du kan nu, under omvalsperiod till gymnasiet - vet inte var i Sverige du bor och det kanske redan är för sent i ditt län>> - lägga in ansökan till Naturbruksprogrammet och i fall du kommer in i åk1, kanske kan du på skolan förhandla om att försöka läsa NB på två år i stället för tre.. du har ju redan betyg i många kurser. Om du får plats på NB, men ej vill byta - är det bara att tacka Nej till erbjuden plats, inte alls farligt. Lägg in ansökan om det ännu inte är för sent i ditt län.

    Du kan också försöka byta till åk2 på NB - i detta fallet frågar du rektor på NBprogrammet om de har ledig plats. Du måste gå om minst ett år, dvs börjar i åk2 på NB (och detta i bästa fall - om rektor går med på att hjälpa dig läsa in kurser som du missade på NB´s första år).

    ^^^^I och för sig, kan yrkeshögskoleutbildningar>> göra undantag från behörighetskraven, så råd till dig är att söka YH till Djurvårdare men de behöriga sökande prioriteras och du kan bara få plats i fall de tar in alla behöriga sökande och har lediga platser kvar. Sedan även om du kommer in på en YH Djurvårdare, kan det bli rätt så tufft för dig att läsa, när resten av klassen har förkunskaper inom Djurskötsel och Djurvård och du saknar dem.

    Var i Sverige bor du? Svarar du på det, kan vi ge dig tips på var NB finns inom pendlingsavstånd för dig.

    I och för sig finns det ofta möjighet att bo på skolan när man läser NB och då kan man även söka till gymnasieskolor långt hemifrån. Du är ännu inte 18 år, vad skulle dina föräldrar säga om att du skulle bo på skolan?

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare