Nej

    Jag hade sjukanmält mig för en dag, men sen när jag kom tillbaka sa min mentor till mig att han behöver intyg, annars är jag ogiltig frånvarande hela dagen. Han sa att man inte kan sjukanmäla sig endast för en dag då det är självklart att man inte är sjuk. Jag har sjukanmält mig flera gånger förut för en dag så jag undrar har något ändrats. Hur funkar det egentligen, kan man göra så? Kommer då min CSN att dras?

    • Julia : Läser du på gymnasiet? I så fall testa fråga kuratorn på din skola om din skola t.ex har lokala regler godkända av rektorn.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    CSN "går på" de uppgifter som din skola rapporterar till CSN. Vad din skola kommer rapportera till CSN (alltså om din skola kommer rapportera skolk) kan inte vi på FRåGA SYV svara om. En bra idé, tycker jag, är att du pratar med kuratorn på din skola. Du kan också ringa till Skolverket - tel.nr 08-52733200.
    Allmänt gäller: "lovlig frånvaro" behöver inte vara endast sjukdom. Rektor kan bevilja elever vara frånvarande av andra anledningar men om det bör man ansöka på förhand. Även svåra händelser, t.ex dödsfall i familjen kan orsaka lovlig frånvaro. Vidare så kan man vara sjuk endast en dag, t.ex kan maginfluensa vara i en dag eller att man har svår huvudvärk, t.ex migrän kan också vara i en dag eller t o m i endast några få timmar. Att man alltid ska söka upp läkarvård vid alla hälsobesvär låter inte rimligt, och speciellt inte nu, i "corona-tider". Du får visa mitt svar till din lärare, om du vill.