Lars

    Hej. Hur funkar det när man söker till högskolan? Jag ska söka till läkarprogrammet och vill göra högskoleprovet. Kommer de slå ihop mina betyg med högskoleprovet eller måste jag välja vilken urvalsmetod jag vill vara med i? Hur funkar det hela?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är inte obligatoriskt att göra högskoleprovet. Om du gör högskoleprovet kommer du prövas även i HP-urvalet. Annars, så prövas du i betygsgruppen eller grupperna - BI och/eller BII. Man slår Inte ihop högskoleprovsresultat med meritvärdet. Meritvärde är summan av jämförelsetalet/(snittbetyget) + meritpoäng (om man har några). Med meritvärdet prövas man i Betygsgrupperna: BI, dirketgruppen och/eller BII, kompletteringsgruppen.
    Vi rekommenderar att man gör högskoleprovet för att det ej finns några nackdelar med det utan bara fördelar. Var god läs även på antagning.se/sv/efter-anmalan/platsfordelning-och-urval
    Hen som söker till en svensk högskole-eller universitetsutbildning via www.antagning.se ombeds inte att välja vilka urvalsgrupper hen vill prövas i. Det är antagning.se som automatiskt prövar i alla de urvalsgrupper där den aktuella sökande kan/får prövas och i varje grupp har man en ny chans.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Lars : Så jag ska bara söka och ranka utbildningarna så är det de som bestämmer vilken urval jag ska hamna i? Jag har gjort högskoleprovet också
    • Milla : Ja, det stämmer. Du bör göra ansökan i tid, inom anmälningsperiod. Prioritera noga: i första hand den utbildning du helst vill komma in på. Kontrollera att sista dagen för komplettering (den 21 juni 2023) antagning.se kan se alla dina gymnasiala betyg; om de ej syns på din inloggning på www.antagning.se ladda upp betygen själv. Mer kan du inte göra. Antagning.se kommer pröva dig i alla de urvalsgrupper där du kan prövas.
    • Lars : Okej. Det står att jag inte behöver ladda upp högskoleprovsresultat eller betyg så jag behöver inte ladda upp något dokument väl?
    • Milla :

      Högskoleprovsresultat ska komma in automatiskt (det är i alla fall tänkt så); vad gäller gymnasiala betyg, så skickar de skolorna som är anslutna till databasen BEDA in betygen automatiskt, men ibland funkar inte det tekniska till 100%, och det är ditt ansvar att se till att antagning.se kan se dina betyg. Så, om de inte syns sista dag för komplettering som till HT23 blir den 21 juni 2023, så bör du i så fall ladda upp betygen själv.

    Läs alla kommentarer