Alice

    Hej, jag går ut gymnasiet, linje natur-natur, om några veckor men vet att jag inte kommer få godkänt i kemi 2 och fysik 2. Jag har ingen aning om vad jag vill plugga vidare till senare men vet att jag inte vill gå en ”naturvetenskaplig” högskoleutbildning , min gymnasietid har fått mig att inse att yrken åt det mer ”samhällsvetenskapliga” hållet är vad jag tycker är kul och intresserar mig. Jag har mycket dålig koll på hur gymnasieexamen, kurser och poäng osv fungerar, så därför undrar jag hur jag borde tänka inför komvux. Är det någon idé att läsa upp kemi 2 och fysik 2 på komvux i höst så att jag när jag ansöker till en högskoleutbildning har en full gymnasieexamen? Går det att välja att läsa andra kurser motsvarande lika mycket poäng som fysik 2 och kemi 2 och få en fullt godkänd gymnasieexamen på så sätt? jag är superförvirrad, tack så mycket på förhand!! :))

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,

    om du har godkända betyg i alla andra kurser, förutom fysik2 och kemi2, då borde du få ut Examensbevis och med det också Grundläggande behörighet (till svenska högskolestudier) - därför att de 2 kurser utgör tillsammans 200p. och max F i examensbeviset är 250p. så du borde uppfylla kraven och få ut Examensbevis. Och i så fall behöver du senare höja betygen i just exakt de kurserna, alltså i fysik2 och kemi2 - för att få högre meritvärde/jämförelsetal. Höja betygen kan du genom studier på komvux eller genom prövningar.

    Men om du får ut studiebevis, vilket du får om du ej uppfyller kraven (t.ex vid F i gymnasiearbete eller i svenska 3 eller om F-poängen överstiger 250p.) då kan du göra planering mot examensbevis på komvux och kan läsa andra kurser än fysik2 och kemi2. På komvux är det friare vilka kurser som får ingå i examensbevis. Men i examensbevis på komvux får ej kursen Idrott-och-hälsa 1 ingå (så det betyget "förlorar" man) men så också krävs det endast 2400p. för examensbevis från komvux.

    Vänligen
    ANNA