Stick

    Hejsan! Jag har planer om att plugga sjuksköterska och undrar bara hur meritkurser fungerar? Jag ser exempelvis att jag endast behöver matte up till 2 och engelskan inte är nödvändigt. Jag kommer inte riktigt ihåg ifall jag fick meritpoäng för alla matte kurser som inte behövdes(3-5) och ifall jag får meritpoäng för engelska 7. Jag räknade ut mina poäng via antagning.se men vet inte ifall de räknar med det jag nämnde ovan. Jag ber om ursäkt ifall det är lite fumligt

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Maximalt antal meritpoäng för matematik är 1.5 och du bör få det antalet när du söker till sjuksköterskeprogrammet (för matte 3-5) och du bör också få 1.0 meritpoäng för engelska 7. Så, sammanlagt bör du få 2.5 (alltså, max antal meritpoäng) som plussas på ditt snittbetyg som kallas för Jämförelsetal. Antagning.se räknar fram ditt snittbetyg och sedan + 2.5 som meritpoäng när du söker till sjuksköterskeprogrammet på de svenska lärosäten. Du får gärna läsa information/sammanfattning på gymnasieguiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare