Celie
    Hej!
    Jag har läst svenska 3 nu under vt18. Jag har sökt fysioterapeutprogrammet till ht18. Jag undrar hur dte funkar med meritpoäng? Jag har som nu redan behörighet i att söka programmet men jag undrar om jag får mer poäng av att ha läst denna kursen? Och hinner det bli registrerat? Registreras det automatiskt eller måsta jag skicka in något papper eller liknande? Blir det både poäng för betyget i sig och meritpoäng? Om jag nu har ett snitt på 16,37 och får ett A i svenska 3, vad kan jag då tänkas få för nytt snitt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Celie,
    du skriver tyvärr inte vilken typ av gymnasiala betyg du har - är det Slutbetyg? I så fall från vilket år? Är det examensbevis - är det från gymnasiet eller från vuxenutbildningen? Alla de frågorna måsta man kunna svar på - om man ska kunna svara om Meritpoäng, för att det är olika regler. Ex. för de som har Examensbevis är svenska 3 ETT KRAV för att få grundläggande behörighet och man ej får meritpoäng, utan är Obehörig utan godkänt betyg i den kursen.
    Om man har utländsk gymnasieexamen - är det ännu en annan uppsättning av reglerna som gäller.
    ************************
    Enklast är det att du tittar på din inloggning på Antagning.se - om du kan se att betyget i svenska 3 syns. Om inte - ladda upp det. om det syns eller om du laddag upp det, kommer Antagning.se - om det går att höja ditt meritvärde med hjälp av det betyget, göra det.
    Antagning.se räknar in endast de betyg som måste räknas in + de betyg som får räknas in och höjer meritvärdet.

    Studie- och yrkesvägledare