elev

    hej. kan vem som helst få sätta utökade kurser? går i komvux o ska ta ut en komvuexamen men har typ 3000 poäng.det blir tråkigt att välja bort vissa då ja har bra betyg i dessa. finns det möjlighet att jag bygger upp en komvuxexamen med2300 poäng med några hundra poäng utökat? enligt min beräkning så ger det högre snitt om jag har kvar mina A-betyg i examen och lägger kurser som behvös för behörgihet (ma4 tex)eller ger meritpoäng(moderna språk) som utökad. finns det risk att rektor ej beviljar detta eller någon form av bestämmelse som kan hindra mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en fråga om innehåll i examensbevis från komvux är en komplicerad fråga.
    Från 1 juli i år (2021) trädde nya bestämmelser i kraft och på grund av att det är ganska nytt, är alla detaljer ännu inte är klara. Jag förstår att du vill få så högt meritvärde som möjligt.
    I komvux-examen måste 2400 poäng ingå (av dem 100poäng gymnasie- eller komvuxarbete). Betyg i kurser som krävs för särskild behörighet till just "din" högskoleutbildning kommer, hur som helst, räknas in - oavsett om kurser ingår inom 2400p. i examensbeviset eller inte. Och detsamma gäller för kurser som ger meritpoäng. Betyg i dem kommer också räknas in. Du vinner därför på att utesluta icke-obligatoriska kurser i vilka du har lägre betyg från de 2400poäng i examensbeviset och inkludera i stället de kurser som ger dig meritpoäng + kurser som krävs för särskild behörighet.
    Tänk också på att i fall ditt examensbevis från komvux inte är en komplettering, utan placerar dig i BI (direktgruppen), men om du då har kurser för särskild behörighet utanför examensbeviset, då kommer du prövas endast i BII (kompletteringsgruppen).
    Samråd gärna med SYV på komvux. Hen är ganska medveten om att nästan alla är måna om att få så högt meritvärde som möjligt och jag är säker på att hen kommer ge dig bra råd. Sista ordet är det rektor på komvux som har. Rektor har ingen anledning att försöka förstöra för dig. Om ditt förslag på innehåll i examensbeviset inte strider mot reglerna, borde hen underteckna (alltså godkänna) ditt förslag.