Anonym

    Hej Jag har försökt ta reda på hur jag kan bli IT-säkerhetstekniker men det verkar finns så många sätt att bli IT-säkerhetstekniker så jag vet inte hur jag ska göra. Jag har läst att examen inom IT-säkerhet från YH är en väg att bli it-säkerhetstekniker men jag har även läst att en examen från YH inte är säker på arbetsmarknaden eftersom inom IT kan ju även personer med högskoleutbildningar konkurrera med någon som har en YH utbildning och då väljer arbetsgivaren självklart personen med högskoleutbildning. Så min fråga till er på syv är om jag bör läsa något inom IT på högskolan som sedan skulle kunna öppna dörrar och leda till jobb inom IT-säkerhet. Till exempel högskoleingenjör i datateknik? Skulle en examen inom det leda till jobb som IT-säkerhetstekniker? Jag är ganska vilsen och vill gärna ta reda på detta så snart som möjligt

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill börja med att påtala möjlighet att söka många olika utbildningar samtidigt; ansökningar till högskola-universitet och till yrkeshögskoleutbildningar är inte "i vägen" för varandra, alls. Det är helt oberoende av varandra ansökningsprocesser.

    Så, om du söker många olika utbildningar kan du sedan vilka du kommer in på och i fall du får erbjudande om plats på fler än en utbildning kan du i så fall välja sedan. Det är helt OK att komma in på en utbildning och sedan tacka Nej till utbildningsplats. Till högskola och yrkeshögskola söker man på ganska olika grunder; högskola tar in på betyg och HP-resultat (högskoleprovet, om man har gjort det) - alltså tas inte hänsyn till tidigare arbetslivserfarenhet, motivation och personliga egenskaper.

    Däremot tar in YH på en sammantagen bedömning där betygen är endast en del i antagningsprocessen; yh tittar på din tidigare arbetslivserfarenhet, på hur du motiverar varför du väljer söka just den utbildning, även tester och intervjuer förekommer. Alltså, om man väljs ut till att få plats på en yh-utbildning, anses man ha personlig lämplighet till det yrket som utbildning leder till; sedan ingår också praktik i yh-utb (LiA, lärande i arbete) och under praktiken skapar man kontakter och får arbetslivserfarenhet. Många får jobb på sina LiA-platser sedan, i direkt anslutning till yh-utbildningen. Självaste konceptet "yrkeshögskola" går ut på att utbildningarna tas fram i nära samarbete med representanter från branschen och Myndighet för yrkeshögskola beviljar start endast om arbetsmarknaden anses vara god inom just den sektorn, där yh-utbildning finns; kanske är det därför som YH uppvisar (över lag) bättre resultat i att "ge jobb" än högskola-universitet.
    Det blir alltmer vanligt att personer med högskoleutbildningar söker till yrkeshögskola för de fick inte jobbet efter en högskoleutb.
    Saken är den att högskoleutbildningar är längre och mer teoretiska. Man får djup och bred grund att stå på men det på bekostnad av spetskompetensen och den praktiska erfarenheten och de kontakter som praktik ger, som finns inom yh men allt som oftast saknas inom högskola-universitet.
    Jag kan inte ge dig ngn garanti men vår erfarenhet är att det är många ggr lättare att få jobb efter en yh-utbildning än efter "motsvarande" högskoleutbildning. Yh-utb är också kortare och mer flexibla. Du kommer få lön snabbare om du går en kortare utbildning (jag tänker här på "förlorad arbetsinkomst" - under utbildningen jobbar man inte eller inte så mycket... och förlorar den lönen man skulle fått under den tiden om man jobbade).
    Sedan om man vill avancera till chefsposition på arbetsplatsen, kan i så fall det faktum att man inte har högskoleutbildning stå i vägen.
    Sammanfattning: mitt råd är att du söker många utbildningar samtidigt och i fall du kommer in på flera, kan du välja sen vilken du tackar Ja till.
    obs! det finns även exempel på att folk läser på högskola och på yrkeshögskola samtidigt. Tufft om båda utbildningarna är på heltid! men om en av dem är på deltid eller på distans - så kan det gå.

    Studie- och yrkesvägledare